Monday, February 4, 2019

Travellingbie : Trip Santai Kaohsiung Day 4

Day 4

"Travel are among the best way to learn. We learn about others cultures, languages, behavior and their perceptions towards others."~uark

Hari ke-4 kami merupakan hari yang kurang produktif. Sebelum ke mana-mana, kami akan minum pagi dahulu. Ianya penting untuk tenaga sepanjajng hari dan mendapatkan mood yang baik. Menu pagi ini = Nasi + Rendang dari Kembara meals.
Rancangan asal adalah untuk ke Fo Guang Shan Memorial Buddha Centre, tapi ada yang tak nak ke sana. So, tukar plan, ke E-Da Outlet Mall.

Dari MRT Central Park (R9) ke MRT Zouying Station (R16) => Exit 1
Mall besar tapi kurang orang


Dari MRT station Zouying pula, kami naik shuttle bus ke E-Da Outlet Mall. Bila tiba di Mall, ianya masih belum buka lagi. Mall dibuka jam 11 pagi dan E-Da Outlet Mall. Mall ini agak membosankan dengan pengunjung yang tidak ramai dan tidak happening. Barangkali, penduduk sibuk untuk makan besar sempena Tahun Baru. Selepas berjalan-jalan santai di dalam Mall lebih kurang 1 jam, kami menunggu bas untuk ke MRT semula. Tidak ada apa yang menarik di sini kecuali Watson yang ada menjual produk Indonesia yang halal dan 7-Eleven.

Dari MRT Zouying Station (R16) kami ke MRT Kaohsiung Main Station (R11) untuk solat. Bilik solat terletak di TRA Kaohsiung Main Station => Exit 2 dan naik ke atas TRA. Tiba di tempat tren, pergi ke East Exit 1 dan bilik solat terletak di sebelah tepi pintu keluar. Di kaunter khidmat pelanggan, kami disambut oleh robot yang sangat mesra :). Untuk solat, anda perlu memaklumkan kepada petugas stesen dan mereka akan membukakan pintu bilik solat untuk anda solat. Kagum juga dengan negara bukan Muslim yang menyediakan tempat solat bagi pengunjung Muslim. Dan yang menggunakan kemudahan ini perlulah menjaga nama baik orang Islam dengan menggunakan kemudahan ini sebaiknya dan memastikan bilik tersebut sentiasa bersih selepas digunakan.
Selesai solat, kami meninjau-ninjau sekitar stesen dan keluar dari kawasan stesen untuk melihat apa yang menarik. Dari jauh kami melihat ada kedai makan Indonesia - Chen Lili Restoran. Lepak makan di situ sebelum balik ke hotel. Makan goreng-gorengan dan Es Kopi Kosong. Gorengan nya sejuk banget disebabkan kedai tidak menggorengnya di dapur kedai atas kekangan ruang. Sekiranya anda ingin makan di sini, boleh order makanan bergoreng atau bakso.

Keluar dari kedai, kedai-kedai disekitarnya ada yang sudah mula tutup. Singgah di kedai berhampiran dengan restoran dan membeli cenderahati untuk dibawa balik.
Dari MRT Kaohsiung Main Station (R11) kami ke MRT Sanduo Shopping District (R8), kalau-kalau terjumpa kedai souvenir. Hari dah hampir menunjukkan jam 6pm. Sekiranya anda ke sini, terdapat banyak kedai-kedai membeli belah termasuklah SOGO. Nasib kami baik kerana terdapat kedai cenderahati yang masih dibuka walaupun menjelang malam Tahun Baru.
Selepas mendapatkan cenderahati, kami ke MRT Sanduo Shopping District (R8) menuju ke MRT Central Park (R9) untuk balik berehat di hotel.

"Travel and explore. Learn from mistakes. Adjust with the environment and conditions good or bad. It never waste your time."~uark

No comments:

Most Popular