07 May 2012

Meletak diri di dalam kasut orang lain

Saya tertarik dengan status Mufti Ismail Menk pagi ini di dalam FB nya:

"Putting ourselves in the shoes of others momentarily in order to try to understand them better before commenting or acting against them is very important. 

Many people condemn others without trying to see where they are coming from or why they have acted in a specific way or said something. 

If we are sincere, we will understand one another better & possibly reduce much unwanted scepticism, hatred and enmity."

Letakkan diri kita di dalam kasut orang lain untuk memahami mereka, kenapa mereka bertindak begitu dan berperangai begitu.

Tetapi, meletakkan diri kita di dalam kasut orang lain bukanlah bermakna orang-orang tersebut mempunyai alasan untuk tidak berubah ke arah yang lebih baik dan menyenangkan semua orang di persekitarannya. 

Ayat "Nak buat macamana, dah perangai dia macam tu" itulah yang biasa kedengaran di mulut-mulut kita yang tidak berupaya untuk merubah seseorang yang berperangai jengkel di mata kebanyakan manusia di sekelilingnya. Maka jadilah dia dengan perangainya dan kita dengan perangai kita, dan boleh saya katakan kita terlebih understanding dengan orang-orang macam nie. Saya berusaha dan cuba untuk menyenangkan semua orang disekeliling saya, dan saya cuba tidak menurunkan value sehingga menjadi orang lain semata-mata kerana orang lain. Kefahaman antara manusia itu penting. Faham dan sefahaman. Sekiranya kita tidak sefahaman, mungkin jalan terbaik bagi kita untuk mengelakkan kebencian, umpat mengumpat dan sebagainya adalah dengan mengundurkan diri setelah usaha-usaha untuk sefahaman itu menemui kebuntuan...:-)

Saya juga selalu mengingatkan diri saya, tidak semua manusia yang berada di sekeliling kita suka dengan perangai dan kelakuan kita. Orang mungkin akan melihat saya sebagai keras, strict dan straight to the point. Ada juga mengatakan saya jujur secara spontan, tak reti nak putar belit jawapan atau menjadi si putar alam di dalam menjaga hati manusia-manusia di sekeliling, sentiasa sahaja jujur di dalam memberi pandangan tanpa mengira adakah manusia-manusia berkenaan berasa hati dengan pandangan atau teguran saya itu atau mereka inginkan pandangan atau jawapan yang sedap di dengar oleh telinga mereka. Ada sahabat saya mengatakan saya seorang yang blunt. Saya mulanya tak tahu apa maknanya blunt itu. Bila saya meerujuk kepada dictionary, rupa-rupanya...ianya bermaksud "slow to understand or perceive; dull ataupun lacking in feeling; insensitive" "Owhhh...ok, saya nie insensitive rupernya menurut kacamata orang lain."


Ayuh, mari kita wangikan kasut kita dengan sentiasa berusaha ke arah yang lebih baik, agar orang yang ingin meletakkan diri mereka di dalam kasut kita akan terpaut dengan harumnya kasut dan kaki kita itu sehingga mereka ingin menjadikan kasut mereka seperti kasut kita :-)

Wallahu Ta'ala A'lam

No comments: