26 January 2018

Travellingbie: Salju di Jeju Hari 7

"Whenever you are feeling down, just remember cloudy days do not last forever."
Hari terakhir kami di Jeju...sehingga kita jumpa lagi Jeju. Ada hajat yang masih belum dapat ditunaikan.
"Don't cry because it's over, SMILE because it happened."

Packing akhir, kali ni agak kagum jugak dengan keberatan beg. Pergi 15kg, balik pun 15kg.

1. Semua bekalan makanan, Alhamdulillah habis, tiada yang berlebih-lebihan.

2. It's time to say goodbye to the housekeeper of Woorim Hotel. Kami rakamkan foto kenangan bersama dengan tuan hotel. I gave her the sarawak shawl for memories. Seronok ahjumma dapat hadiah.
3. Time to move on – setibanya di lapangan terbang Jeju, kami turunkan semua beg, ada yang membawa beg terus ke kaunter. Kemudiannya kami menghantar kereta ke tempat sewa kereta, dari pejabat kereta sewa. Kereta sewa akan diperiksa oleh inspektor kereta semasa kami pulangkan kereta. Pastikan kereta berada di dalam keadaan yang sama seperti kita mengambilnya pada hari pertama. Level petrol perlu sama dengan semasa kami mengambil nya juga. Nasib baik semasa kereta dipulangkan, kami tidak perlu menambah minyak kereta. Selepas pemeriksaan selesai dibuat, kami naik coaster yang disediakan oleh pihak syarikat ke lapangan terbang. Di lapangan terbang, proses check in berjalan dengan lancar. Adela sedikit insiden keluarkan barang-barang sebab terlebih muatan (bukan saya)...hehehehe. Alhamdulillah tiada masalah.
4. Check in selesai. Boarding selesai...hanya menunggu kapal tiba. Sementara menunggu kapal tiba, sempat lagi shopping di Galleria Duty Free (kecik je pun).
Balai berlepas betul-betul bersebelahan dengan tempat check in. Yang bagusnya ada musolla untuk solat. Alhamdulillah.
5. Jam 7 malam, Alhamdulillah kami tiba di KLIA2 tanpa sebarang tragedi. Inflight meal kali ini = Chicken lasagna.
sedap jugak chicken lasagna nie
Bila trip selesai, selesai sudah tugas saya membawa kawan-kawan melancong dengan kos yang berpatutan dan mengikut bajet masing-masing. Walaupun agak sedih sedikit kerna tidak dapat mengikuti 100% itinerari yang saya sediakan dan rancang, namun masing-masing gembira dan berpuashati dengan trip ini. Impian bermain salji, berenang di dalam salji, berhujan di dalam salji, berjalan-jalan di dalam salji dan dikelilingi salji menjadi kenyataan. Alhamdulillah.

They are happy, saya lagi-lagilah happy.
"Happiness is seeing and making others happy."~uark

Alhamdulillah thumma Alhamdulillah. InsyaAllah jumpa lagi pada trip yang akan datang, InsyaAllah.

Kos hari ke-7 = rasanya tiada kos perbelanjaan kecuali bagi yang shopping sakan di Galleria dan bagi yang menghabiskan duit Won mereka.

Iboh jerak (bak kata urang serawak).
Kos keseluruhan trip?....tunggguuuu

"What is adventure? If a lone wolf lifts his plaintive call into the moonlight near your campsite, you might call that adventure. While you’re sweating like a horse on a climb over a 12,000 foot pass, that could be adventure. When howling head winds press your lips against your teeth, you face a mighty struggle. When your pack grows heavy on your shoulders as your climb a 14,000 foot peak, you feel the adventure. When you suffer freezing temperatures and 20 inches of fresh powder on a hut to hut trip in the Rockies, that could be called adventure. But that’s not what makes an adventure. It’s your willingness to conquer it, and to present yourself at the doorstep of nature. That creates the experience. No more greater joy can come from life than to live inside a moment of adventure. It is the uncommon wilderness experience that gives your life expectation.”- Frosty Wooldridge, Golden, Colorado