26 January 2018

Travellingbie: Salju di Jeju - Kos Perbelanjaan 7h6m

Traveling tends to magnify all human emotions.” - Peter Hoeg

“Travel means more than just holidaying. Travel is an integral part of a deeper personal development process. It contributes to enriching life spiritually, emotionally, physically and mentally. Moreover, it gives the chance to learn more about our-self and others differences and alike. From there, we learn to respect others differences in preferences, tastes and habits. We learn more about their thoughts, their feelings and their experiences. We tend to learn more than we thought and eventually we tend to be humble all the way in life because along the path of life, we have much more to learn from others”~uark

Kos Perbelanjaan

Ada yang bertanyakan saya, bagaimana kos perbelanjaan di Jeju.

Ada juga yang mengatakan, hanya orang yang “kaya” je, yang “have have” je boleh pergi bercuti pada musim sejuk memandangkan musim sejuk, hari siangnya pendek dan malamnya panjang. Kedai pun tutup awal di musim sejuk.

Bagi saya, sekiranya kita mempunyai perancangan, pandai “grab” peluang apabila ada tawaran tiket termurah dan bijak di dalam mengatur itinerary dan mencari penginapan yang mengikut bajet kita, ianya bukanlah percutian untuk yang kaya raya atau yang mampu sahaja.

Setiap trip yang saya kendalikan adalah trip bajet, trip tidak untung buat saya tetapi sangat menguntungkan kawan-kawan saya yang mengikuti trip tersebut. Ianya jauh lebih murah dari apa yang ditawarkan oleh mana-mana agensi travel. Memandangkan trip yang disusun atur oleh saya, ianya tidaklah terbuka kepada umum. Hanya terbuka kepada mereka yang memahami bagaimana saya bekerja dan mengatur trip dan saya senang dengan mereka sahaja. 

Walaubagaimanapun, bagi yang ingin mendapat khidmat nasihat saya dari mana-mana trip yang saya telah aturkan, dipersilakanlah. You know how to reach and contact me :D

Orait, berbalik kepada kos perbelanjaan secara keseluruhan, saya sertakan kos perbelanjaan kasar. Kos yuran kemasukan ke tempat-tempat yang dilawati, boleh rujuk individual itinerary berdasarkan hari.

RUMUSAN KESELURUHAN PERBELANJAAN TERMASUK 10% CAJ PERKHIDMATAN UNTUK 7H6M
FLIGHT KUCHING-KL-JEJU (RETURN + LUGGAGE KUCHING-KL-JEJU RETURN (25kg / 20kg) + INFLIGHT MEAL
 $1,412.00
 FLIGHT KL-JEJU (RETURN + LUGGAGE KL-JEJU RETURN (25kg) + INFLIGHT MEAL)
 $   745.00
 $   745.00
HOTEL (share 4 orang)
 $   290.00
HOTEL
 $   345.00 (share 2 orang)
 $   290.00 (share 4 orang)
KERETA SEWA
 $   383.00
KERETA SEWA
 $   383.00
 $   383.00
TRAVEL INSURANCE
 $     39.00
TRAVEL INSURANCE
 $     39.00
 $     39.00
KOS INTERNATIONAL LICENSE (SHARE 5 ORANG)
 $     30.00
KOS INTERNATIONAL LICENSE (SHARE 5 ORANG)
 $     30.00
 $     30.00
PETROL (SHARE 6 ORANG)
 $     41.00
PETROL (SHARE 6 ORANG)
 $     41.00
 $     41.00
JUMLAH KESELURUHAN
 $2,195.00
 $1,583.00
 $1,528.00
10% CAJ
 $2,414.50
 $1,741.30
 $1,680.80
“I have found out that there ain’t no surer way to find out whether you like people or hate them than to travel with them.” — Mark Twain

No comments: