24 March 2017

Travellingbie : Persediaan ke Mana-mana Destinasi Luar Negara - Tips 2

Tips 2
Penginapan dan tempat tinggal

Selepas selesai pembelian tiket untuk trip anda itu, anda sudah boleh merancang sama ada ingin tinggal di homestay, hostel, hotel, apartment, atau lain-lain.

1. Sebelum membuat tempahan, cari tempat penginapan yang memenuhi citarasa anda dan ahli-ahli trip. Walaupun anda suka tinggal di hostel sebab kosnya yang murah, akan perlu mengambil kira rakan-rakan yang lain yang mungkin sekali atau dua kali setahun keluar negara dan tidak biasa travel secara backpacking.

2. Instal aplikasi seperti Trivago, Airbnb, Couchsurfing dan yang seumpamanya untuk mengetahui kadar yang berpatutan, lokasi yang strategik atau sesuai bagi trip anda. 

3. Pastikan rakan-rakan anda aware dan tahu mengenai tempat penginapan yang akan anda tempah. Berikan gambar-gambar rumah penginapan tersebut. Setelah mendapat persetujuan bersama, barulah anda membuat pengesahan. Bagi yang tidak aware, itu salah mereka. Jangan pula nak mengadu itu ini semasa tiba di tempat penginapan nanti.

4. Kos bagi penginapan perlu dimaklumkan pada semua rakan-rakan yang terlibat dan minta mereka membayar kos tersebut. Sekiranya anda murah hati, dahulukan dulu deposit atau bayaran penuh. Namun, perlu diingatkan...anda bukannya banker atau pencetak duit, jangan bebankan diri anda. Rakan-rakan trip anda yang lain perlu membayar dahulu anggaran kos berkenaan dan sekiranya ada lebihan, barulah anda pulangkan semula lebihan baki duit tersebut kepada mereka. Dengan itu, bank anda tidak akan menipis dengan tiba-tiba.

5. Sekiranya anda menempah homestay, pastikan anda sentiasa berhubung dengan tuan rumah untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut sama ada mengenai kawasan kediaman, do's and don't semasa tinggal di sana. Kemudahan dan fasiliti di persekitaran, kemudahan pengangkutan awam dan sebagainya.

6. Sekiranya anda menempah bilik hotel atau apartment, pastikan anda membaca terms n conditions. Ada yang memberi syarat yang ketat contohnya, tidak boleh ada tambahan ahli setelah anda sahkan tempahan dan sebagainya.

7. Pengesahan telah dibuat, bayaran juga telah dibuat. Perkara utama ke-2 telah selesai. Sekarang tibalah masanya untuk mengatur dan merancang perkara seterusnya.

"Everytime I start feeling lazy, I plan and I trip."-uark

No comments: