31 January 2017

Travellingbie : Lombok day 2

“Have they not traveled in the land and have they hearts wherewith to feel and ears wherewith to hear.” (22:46)

Hari ke-2

Seawal jam 450pagi azan subuh berkumandangan kedengaran dari kamar. Baru nak sedap tidur :))

Jam 6 pagi, si luar bilik sudah mula cerah dan pemandangan dari balcony bilik kami sangat sangatlah indah. Baru indah dunia. Belum lagi indah di syurga.
Mountain Resort,, Tete Batu
Jam 630 pagi, kami perlu bersiap untuk minum pagi dan seterusnya ke majlis akad nikah di surau kampung pihak lelaki. 
Tempat kami sarapan pagi
Minum pagi kami dihidangkan dengan pemandangan indah suasana desa. Terasa jakun sekejap bila dah lama tidak menikmati pemandangan indah yang melekakan mata.

MasyaAllah! Maka nikmat Tuhan manakah yang aku dustakan?

Perjalanan dari resort ke kampung mengambil masa lebih kurang hampir sejam dengan jalan berliku dan kecil.
Sepanjang perjalanan, ada jalan jalan yang pernah saya lalui...setibanya di kampung pengantin lelaki, penduduk kampung sudah ramai menunggu di surau kampung untuk meraikan pengantin dan tetamu dari Malaysia. 
“Lovers don’t finally meet somewhere. They’re in each other all along.” Rumi
Istiadat perkahwinan di sini hampir serupa dengan di Malaysia. Dimulai dengan selawat, tazkirah perkahwinan dan sebagainya. Perkahwinan disempurnakan oleh wali pengantin perempuan dengan selamat. Tergambar di kedua dua muka pengantin perasaan gembira yang tak terhingga - the sparkle of loves was shown obviously from both of them. Semoga perkahwinan mereka dirahmati Allah swt sehingga syurga.
Selesai majlis akad nikah, kami dipelawa ke ruangan resepsi dan untuk menjamu selera sambil menunggu pesangan mempelai dihiaskan dengan baju tradisi Lombok.
“The man dreams of a perfect woman and the woman dreams of a perfect man and they don’t know that Allah created them to perfect one another.” Ahmad AlShugairi
Menunggu hampir sejam sambil menjamu selera, akhirnya kedua mempelai di bawa ke atas pentas untuk menyambut dan meraikan tetamu yang datang, berfoto-fotoan dahulu dengan kedua pengantin dan keluarga sambil menjamu selera. Kami dihidangkan dengan makanan tradisi Lombok yang sangat sedap.

Sekitar jam 1230 tengahari, kami mula bergerak keluar dan kembali ke resort untuk check out. Tidak puas rasanya bersantaian di resort yang cantik ini. InsyaAllah ada rezeki, akan datang berkunjung lagi di sini.

Jam 2 petang, kami check out dan meneruskan misi ziarah ke tempat-tempat membeli belah. Lombok terkenal dengan songket tenun yang sangat cantik. Gadis-gadis di sini hampir semuanya pandai menenun kain keran itu merupakan pra-syarat bagi melayakkan mereka bernikah dan berkeluarga.
Dah penat nak cerita panjang-panjang, berikut merupakan destinasi lawatan kami pada hari ke-2.

Destinasi 1 - Kedai Mutiara. 

Destinasi 2 - Kedai Cenderahati - kenape la kain pelikatnya cantik-cantik. :)) 


Sempat pulak kami makan satay di gerai di luar :))
Satay Bulayak - "Happiness...is when you travel and you can eat local food" 😁


Destinasi 3 - Kedai Kain Tenun Songket Lombok

Destinasi 4 - Makan malam -  tak sempat nak ambil fotonya disebabkan masing-masing sudah lapar. Makan malamnya pun sedap, dapat pula secawan kopi Lombok percuma.

Destinasi 5 - Check in hotel di Senggigi

Dan seterusnya berehat. Esoknya sudah kembali ke Malaysia. Ziarah singkat tapi amat bermakna buat saya dan yang lain. Alhamdulillah, all ends well.

"And if Allah touches you with hurt, there is none who can remove it but He; and if He intends any good for you, there is none who can keep back His favour; He brings it to whom He pleases of His servants; And He is the Most-Forgiving, Most Merciful." 
- Qur'an, Surah Yunus; 10:107

No comments: