Wednesday, March 30, 2016

Muhasabah diri : Ajaibnya Sedeqah

Kucing ini mendatangi saya dengan gayanya yang macho ketika kami sedang makan lewat malam di Food Market Paskal Hyper Square Bandung. Saya bagi lebihan makanan dan satay yang gemok dibelikan sahabat saya yang tidak habis dimakan memandangkan masing-masing sudah kekenyangan dan tidak sabar untuk balik ke 🏩 yang sangat dekat dengan 🍲 market ini.
Sepanjang berkelana, setiap hari ada sahaja peluang sedeqah yang Allah beri. Tidak kesah sama ada sedekah sembunyi atau terang-terangan. InsyaAllah, ada bahagian nanti untuk kita. Kalau tidak pun, Allah permudahkan perjalanan kita sepanjang musafir. Ternyata...ajaibnya sedeqah kadang-kadang Allah dzahirkan segera dalam musafir tersebut.

Ajaibnya sedeqah!
Alhamdulillah, perjalanan balik dipermudahkan. Beg yang sudah beranak pinak dan memerlukan Kg Tambahan juga dipermudahkan walaupun, paymentnya sangkut. Tiba di kaunter, Tambahan Kg sebanyak 25kg hanya perlu dibayar rm90 memandangkan status "payment pending" pada tiket. Makanya, tidak perlulah kami membayar harga bagasi yg mahal di kaunter. Setibanya di KLIA2, semuanya kami tidak di tahan di kaunter imigrasi dan beg-beg pula tidak di-scan. Lepas begitu sahaja. Selamat lagi $ sahabat2 saya.

Kadang-kadang kita tidak merasakan kemudahan yang Allah beri, adalah hasil natijah dari "small good deeds" yang kita lakukan tanpa sedar. Kita rasa kita bernasib baik - "we are just lucky". Selalu aja kita melihat kesusahan2 yang kita lalui sebagai tanda Allah tidak sayang sama kita dan mengabaikan kita, sedangkan sebenar-benarnya, kitalah yang sering mengabaikan Dia, Yang Maha Mencipta kita.

Jangan abaikan sedeqah walaupun, hanya mensedeqahkan Tenaga. Sedeqah itulah sebenarnya harta kita. Yang ada di tangan kita, belum pasti milik kita. Yang kita rasa kepunyaan kita itu, sesungguhnya kepunyaan Allah swt. Dia boleh mengambilnya bila-bila masa, anak2 suami atau isteri, rumah, harta2 kita, kemahsyuran, kekayaan, kesihatan, emas permata, pangkat, dan sebagainya yang kita rasa milik kita. Itu semuanya pinjaman dariNya. Jangan pula berharap sedeqah atau good deeds kita itu akan sentiasa dibalas baik kerna yang selalu mengharap itulah yang akan selalu kecewa, kecewa dengan manusia. Leave it to Allah. You will be the happiest person in this temporary 🌍 😊
Post a Comment

Most Popular