Wednesday, March 30, 2016

Bedah Buku : Angkatan Baru karya Buya Hamka

Interesting reading on Hamka's book - Angkatan Baru

Karya Buya Hamka ini, menegur sikap pemuda pemudi yang berpelajaran tinggi yang tidak pantas mengerjakan pekerjaan kasar seperti bertani, berladang, atau berdagang keliling. Hanya mahu bekerja senang dengan gaji yang tinggi kerna merasakan diri lebih pandai dari yang tidak berkesempatan untuk belajar tinggi.

Ini Karya berapa puluhan tahun yang dulu dan ianya masih relevan di zaman sekarang. Pemuda pemudi zaman sekarang ada yang berperangai sebegitu, begitu mengagungkan sijil yamg didapat, kerja picisan tidak dimau, kerja buruh apatah lagi. Mahu kerja di pejabat yang dingin dengan beban kerja yang senang. Diberi kerja susah nya tidak begitu susah, sudah menarik muka masam dan mengatakan boss nya pembuli. Aduhaiiii...belajar susah itulah kehidupan, belajar utk bekerja yang tidak senang, akan menjadikan anda seorang yang tahu diuntung, tidak lupa daratan dan tahu erti merendah diri, bukan menongkat langit bangga dengan jawatan dan darjat yang tidak seberapa tinggi.

Bacalah buku ini. Nipis sahaja, namun sangat pedih bagi yang terkena.
"Heran benar perangai lelaki. Mereka tidak mau isterinya bodoh, tetapi terlalu pintar mereka tak mau pula. Mereka menyukai isteri yang sama-sama sudi mendaki bukit dan menuruni lembah, yang suaranya tak lebih tinggi dari suara suaminya. Tiap-tiap mereka mengakui bahwa Shamsiar bunga yang mekar, cantik jelita, indah rupawan. Namun, coba tanyakan kepada mereka, sukakah mereka menikah dengannya, mereka menjawab hendak berpikir dahulu"~Angkatan Baru, Buya Hamka

‪#‎booklovers‬ ‪#‎karyabuyahamka‬ ‪#‎hamka‬ ‪#‎weekendactivities‬ ‪#‎reading‬
‪#‎bedahbuku‬ ‪#‎angkatanbaru‬ ‪#‎karyabuyahamka‬ ‪#‎hamka‬ ‪#‎booklovers‬ #📖
Post a Comment

Most Popular