15 January 2016

Travellingbie : KL - PADANG -BUKITTINGGI - MANINJAU - LUBANG JEPANG - PASAR ATAS - JAM GADANG - BANDARA

"Jangan takut jatuh karena yang tidak pernah memanjatlah yang tidak pernah jatuh,
Jangan takut gagal, karena yang tidak pernah gagallah yang tidak pernah melangkah,
Jangan takut salah, karna dengan kesalahan yang pertama kita dapat menambah pengetahuan baru dan cari Jalan yang benar pada langkah yang kedua"
~Hamka

Kali ini pula saya membawa kawan-kawan bersama ke Padang. Asal trip Padang Bukittinggi nie 2 orang sahaja. Bila diwar-warkan pada, ada juga yang berminat hendak turut serta dan akhirnya trip kali ini berjumlah 9 orang.

Tiket Promosi di beli pertengahan tahun lepas dengan kos RM160 pegi dan balik.
Kos Pakej Ground untuk 3h2m pula RM390 termasuk hotel, tour dan makan (D1 - LD, D2 - BLD dan D3 - B sahaja)

9 Januari 2016
Seawal jam 450 pagi saya keluar rumah untuk ke Putrajaya Sentral. Parking kereta di situ je sebab senang. Di tempat letak kereta bertemu 4 rakan yang lain. 4 rakan travel lagi telah menaiki tren yang sebelumnya.

540am kami menaiki tren yang ke-3 awal. Tiket ERL Putrajaya ke KLIA2 dah meningkat kosnya kepada RM8.50
6.10am tiba di KLIA2, kami terus ke kaunter Document Check untuk memastikan dokumen sah dan tiket kapal terbang yang betul.
630am kami masuk dan solat subuh dahulu dan seterusnya ke kaunter pemeriksaan serta berjalan sehinggalah le kaunter boarding.
750am - terbang ke Padang
8am tiba di Bandar waktu Padang. Di sini, masanya lambat sejam. Selepas pemeriksaan, kami keluar dan agen sudah menunggu di situ.

Agen sudah menunggu - Octa Viany. Panggil Vi
Foto shooting di hadapan airport Padang sebelum meneruskan perjalanan ke Bukit Tinggi.
On the way, aircond van rosak. Berhenti di Pertamina utk rehat sekejap, minum2 dan solat dhuha sekejap. Dalam hampir sejam, menunggu, van sampai selepas aircond dibaiki. Total damage = RP20k

Sepanjang perjalanan, tour guide kami menceritakan sejarah Minang

Minangkabau - asal nama "kemenangan kerbau"
Padang ada 96 suku. Kawin tak boleh sama suku. Dikira sama keturunan dan moyang

Belajar sedikit bahasa Minang: tak tau la betul ke tidak atau tourguide kami bergurau sahaja.

Kelapa - karambia
Kelapa sudah jatuh - karambil

Kami melalui daerah Kiambang - dan terdapat kawasan 1000 pokok kelapa. Daerah tersebut dikenali sebagai Daerah 1000 pokok kelapa.

Pitstop seterusnya:
  1. Air terjun Lembah Anai dan di situ kami foto shooting sekejap di sebelah air terjun. Hujan mula turun renyai-renyai.
  2. Kota Padang Panjang dikenali sebagai Kota Serambi Mekah
  3. Rumah Gadang  - dibina pada 8.8.1988 dibina oleh Datuk Temenggung. Rumah gadang dibina berbilik yang dihuni oleh 1 keluarga. Kalau ada 9 bilik, 8 bilik dihuni oleh 8 keluarga. Rumah gadang dibina untuk sukunya. Condong nan indak membawa rabak - "rumah gadang bercondong2 dan berpasak2 dan kuat. Tidak pernah roboh." Di rumah penerangan Minangkabau - kami memakai pakaian Minang rm10, gambar rp20k. Spend masa sejam atau lebih untuk foto shooting
  4. Selepas itu, makan di Rumah Pak Datuak - makanan Padang dan solat. Sedap jugak makanan di sini. Jus pokat hanya rp15k
  5. Selepas selesai semuanya, kami teruskan perjalanan ke Bukit Tinggi dan nantinya akan menyinggah2 ke kedai2 kain sulam. Singgah di kedai kain Putri Minang. Spend 3 batek,1 blouse terbeli dan 1 pelikat. Total damage belanja sendiri = RM150
  6. Singgah di kedai Linduang Bulan - beli telekong siti khadijah 1 pasang. Beli batek lemang untuk makcik 3 helai.
  7. Teruskan perjalanan ke hotel. Hotel kami di Hotel Benteng
  8. Check in dan rehat dulu sehingga maghrib sebelum keluar semula untuk makan malam di Restoran Gon Raya Lamo.  Menu nasi padang lagi. 2 kali laaa makan nasik hari nie :--))
10 Januari 2016 - Ahad
  1. Breakfast jam 7am. Nasi goreng, mee goreng dan telur. Roti bakar dan kopi. Suasana di cafe hotel, dingin dan nyaman.
  2. 8am - bergerak keluar utk aktiviti hari ini. Singgah dulu di kedai sulaman Annisa utk melihat2 kain2. Total damage = $0.00.
  3. Selepas itu singgah lagi di Linduang Bulan lagi untuk membeli-belah lagi telekong Siti Khadijah kiriman kawan-kawan. Total damage sendiri = RP0.00. Tapi habisla duit RP dan RM nya memandangkan yang mengirim belum lagi memasukkan uwang nya :--)). Hampir sejam jugak di dalam kedai tersebut. Telekung di Butik walaupun agak sedikit mahal, tetapi kualitinya tip top. Puas hati dengan kualiti, sebab itulah berani nak ambil order. Nasib baik luggage telah dibeli sebanyak 20kg.
  4. Selepas itu, kami ke Maninjau, kawasan berbukit bukau tempat ziarah pelancong untuk menikmati pemandangan. Perjalanan sepanjang ke tasik maninjau dan perkampungan hamka di lereng lereng bukit yang penuh dengan sawah padi menghijau. Melalui kelok-kelok sebanyak lebih 44 kelok. Kelok2 berbahaya inilah satu-satunya jalan untuk ke sana. Dan kami akan berpatah balik juga melalui jalan berkelok2 yang sama. Sediakan sahaja ubat pening sekiranya anda menghadapi kepeningan sepanjang perjalanan berikut. Perjalanannya agak panjang memandangkan kami mahu ke Muzium Kelahiran Buya Hamka di desa Maninjau. Akhirnya setelah mengelokkan diri selama lebih 2 jam, kami sampai di Rumah Kelahiran Buya Hamka. Di sana, kami bertemu dengan Pak Hmu hanif, anak buah Buya Hamka. Selama lebih 1 jam beliau bercerita mengenai kehidupan Buya Hamka yang sangat menarik. Usaha Buya Hamka meninggikan Syiar Islam, menentang Komunis dan berkelana untuk mencari Ilmu dan sebagainya amat mengesankan. Teringat saya dengan zaman anak-anak sekarang ini, ilmu di hadapan mata tetapi malas untuk mendapatkannnya. Begitu juga kita di zaman penuh ilmu ini, zamannya sahaja "Information Overload" tapi kita malas membaca dan malas belajar. Di Muzium ini - saya berjaya menangkap 4 buku. Total damage untuk buku = RM150.00
  5. Selepas mengucapkan "sehingga berjumpa lagi" InsyaAllah, kami berfoto shooting dahulu di hadapan muzium dan meneruskan perjalanan seterusnya. Memandangkan sudah tengahari, tourguide kami bermurah hati membelikan kami goreng pisang yang sangat besar dan sedap berharga RP1500 satu. Sama ada, kami yang lapar ataupun pisang goreng tersebut memang sedap sangat, habis semuanya dimakan oleh kami yang 9 orang ini :--))
  6. Seterunya perjalanan kami ke tempat makan. Perjalanan balik mengambil masa lebih kurang 2 jam. Lunch kami di Restoran Ayam Penyet memandangkan masing-masing sudah jemu makan nasi Padang. Ada yang sudah pening kepala memandangkan waktu makan tengahari yang agak lambat. :--))
  7. Selepas makan tengahari lebih kurang jam 3pm, kami meneruskan perjalanan ke Lubang jepun. Lubang Jepun ini ada ceritanya. Bayaran masuk sebenarnya FREE, tapi bayaran sebanyak RM5 dikenakan kepada guide yang membawa rombongan kami di dalam Lubang Jepun tersebut sambil bercerita mengenai sejarahnya. Total damage = RM5. Masa di habiskan hanya setengah jam sahaja memandangkan kami semua perlu ke Pasar Atas.
  8. Di Pasar Atas - kami meneruskan "shopping" masing-masing. Ada yang memborong kain sulam, ada yang membeli telekong dan sebagainya. Saya hanya membeli T-shirt sebagai cenderahati dan telekong kiriman. Total damage untuk sendiri dan souvenir = RM50. Jam 7 malam, kami sudah sedia di luar Jam Gadang menunggu van.
  9. Malam ni, makan malam kami Bakso di gerai sempoi. Masing-masing dah tak nak makan nasi. Makan bakso semangkok seorang. Masing-masing muka lega dapat makan yang panas-panas.
  10. Destinasi seterusnya - Elna cake and bakery - beli Bolen rp32500, Pia Bread rp1500 satu x 4 keping = rp40k
  11. Selepas itu, tourguide kami membelikan satay utk lewat makan malam. Nampaknya dinner kami malam ini = Bakso dan Satay sahaja memandangkan masing-masing dah tak mahu makan Nasi Padang
  12. Balik hotel sekitar jam 9 malam. Packing barang2. Solat n tidur.
11 Januari 2016
  1. Subuh di sini jam 430am - 530am
  2. Jam 7 pagi kami breakfast.
  3. 730am check out dan bertolak ke Bandara Padang.
  4. Jam 10am sampai di persimpangan Bandara...decide utk tidak ke Padang sebab ambik masa sejam pegi dan sejam balik. Takut tak sempat nak check in.
  5. Kami hanya singgah  ke Rumah Makan Lamun Ombak untuk minum jus pokat. Tapi tak ada. Ganti minum Jus Sirsak. Total damage = RP15k
  6. Di Bandara Minangkabau, checkin tiada masalah. Alhamdulillah. Masa nak masuk sebelum boarding, kami perlu membayar donasi sebanyak RP5k kepada Pemeritah Kab. Padang Pariaman. Tax dah tak ade, sekarang ni kene bayar donasi. Nasib baik RP5k sahaja memandangkan ade yang berbaki hanya RP2k. Mana2 yg tak cukup, nasib baik ade yang berbaik hati tolong bayarkan.
Perjalanan trip kali ini amat santai. Tiada rushing-rushing dan bukanlah secara backpacking walaupun trip kali ini trip bajet. Padang Bukittinggi Checked. List to visit - Rumah Kelahiran Buya Hamka = accomplished. Alhamdulillah :)

Kehidupan itu laksana lautan: ” Orang yang tiada berhati-hati dalam mengayuh perahu, memegang kemudi dan menjaga layar, maka karamlah ia digulung oleh ombak dan gelombang. Hilang di tengah samudera yang luas. Tiada akan tercapai olehnya tanah tepi”~Hamka