22 April 2015

Travellingbie : Backpacking ke Penang

Traveling – it leaves you speechless then turns you into a storyteller – Ibn Battuta

I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on the earth. Then I ask myself the same question – Harun Yahya

Tourists don’t know where they've been, Travelers don’t know where they are going – Paul Theroux

Musafir kali ini, saya berkesempatan untuk melihat Penang secara ground. Mode of Transportation semuanya menggunakan bas. :) Diharap tips perjalanan kali ini dapat memberi manfaat kepada pembaca yang menyukai pelancongan secara bajet ini. Tiket kapal terbang kami hanyalah RM60 bagi penerbangan 2 hala. Kebetulan ada tiket murah AirAsia, tanpa fikir panjang lagi, kami membeli dan permohonan cuti pula dilakukan selepas membeli tiket tersebut. Cuti 1 hari sahaja :)

Hari Pertama musafir, saya terpaksa menaiki ERL dari BTS ke KLIA. Kereta terpaksa dikuarantin di worksyop kerana menghadapi masalah overheating :))
ERL BTS - KLIA2 = RM26.50
Setibanya di KLIA 2, kami terus ke balai pelepasan. Nasib baik sempat :)) Alhamdulillah. Tempoh penerbangan mengambil masa lebih kurang 1 jam. Setibanya di Lapangan Terbang Bayan Lepas, perasaan terpinga-pinga pulak sebab suasananya sangat jauh berbeza dengan kali terakhir saya ke Penang menggunakan laluan udara banyak tahun yang lepas.
Di lapangan terbang, kami terus menuju kaunter pertanyaan Tourism Malaysia. Setelah mendapat maklumat yang agak banyak dari pegawai bertugas, kami terus ke tempat menunggu bas untuk ke Lebuh Chulia. Kadar Tambang bas = RM2.70. Dari lapangan terbang ke Lebuh Chulia boleh menggunakan Bas 401E yang akan berhenti di Komtar. Dah lama sangat tak naik bas :)) Perjalanan dari Lapangan Terbang ke Lebuh Chulia mengambil masa selama hampir 2 jam, memandangkan masa kami tiba sudah hampir jam 4 petang dan warga Penang pula dalam perjalanan balik dari kerja.
Pemandu bas menurunkan kami di Lebuh Chulia. Dari Masjid Keling, kami berjalan menuju tempat penginapan lebih kurang 700 meter. Sepanjang perjalanan ada jugaklah menemui mural Chulia Street. :)
Sempat juga membeli sebotol besar air mineral untuk bekalan. Air Mineral = RM2.00. Hujan panas renyai-renyai turun menyambut kedatangan kami di Penang. Setibanya di Malabar Inn, hujan lebat turun dengan tiba-tiba. Tak boleh nak keluar mana-mana dah. Kami rehat dulu di bilik sementara menanti hujan teduh. Dalam masa yang sama, perut sudah bernyanyi minta diisi. :))
Selepas maghrib, kami memutuskan untuk memulakan misi pertama kami - Nasi Kandar :)) Misi nasi kandar kami hampir gagal memandangkan jalan yang kami lalui becak dan jauh. Rupa-rupanya, Restauran Hameediyah ini selang beberapa blok sahaja dari Malabar Inn dan kami berjalan sejauh sehingga Komtar mencari restauran ini :)). Sampai sahaja di Hameediyah, dan perut semakin berkeroncong, apa lagi...penuh sepinggan dengan lauk pauk nasi kandar. Harga = RM12.00 Air = RM1.00 Popadam RM1.00
Walaupun cuaca hujan dan malam, Restoran ini dipenuhi dengan pengunjung sehinggakan kami terpaksa keluar dari restoran selepas selesai makan. Diluar masih hujan...hmmm, redah sahaja dengan perasaan yang puas hati dan kenyang :)) Alhamdulillah.
MISI 1 # Nasi Kandaq - CHEKCED :))

Keesokan harinya, seawal pagi, kami meneruskan misi 2 kami = Roti Canai Banjir :))
Roti Canai Banjir lauk Daging = RM4.00, Teh Tarik = RM1.25
MISI 2 # Roti Canai Banjir - CHEKCED :))
Ingatkan boleh tambah satu lagi makanan = Roti Bakar, tapi keadaan tidak mengizinkan. Kenyang makan roti canai banjir nie :)). Selepas minum pagi, kami menuju ke Komtar pulak untuk ke Penang Hill atau lebih dikenali dengan nama Bukit Bendera. Bas dari Komtar ke Bukit Bendera  RM2.00 seorang dan perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam. Peringatan bagi anda yang ingin menaiki Bas Rapid Penang, sediakan duit yang secukupnya kerana pemandu bas tidak akan memberi tukaran wang kecil kepada anda!

Tiket masuk ke Bukit Bendera bagi pemegang MyKad adalah RM10 untuk perjalanan 2 hala. Sekarang nie dah takde dah perjalanan 1 hala. :)) Pemandangan....MasyaAllah, memang canteq, sejuk mata memandang dan suasana di atas sana masih sejuk umpama berada di luar negara :)) Owhh...dan di Bukit Bendera juga, anda bolehlah berangan-angan seperti berada di Korea, Lovelock juga ada di Bukit Bendera :))
Lovelock di Bukit Bendera
MISI 3 # Bukit Bendera - CHEKCED :))

Seterusnya, setelah selesai menjelajah Bukit Bendera, kami menaiki bas semula kembali ke Komtar. Tambang Bas RM2.00. Nak pecah kecilkan duit tambang, saya terpaksa membeli apa-apa sahaja yang dijual di gerai sekitar tempat masuk Bukit Bendera. Buah RM2.00.

Dari Komtar, kami meneruskan misi mencari chendol dan laksa penang :)) Dengan perut kosong, sepatutnya diisi dulu dengan makanan berat. Bila jumpa chendol dan laksa, terlupa pula dengan nasi :))
Chendol RM2.50, Laksa Penang RM4.50 Alhamdulillah
MISI 4 # Chendol dan Laksa Penang - CHEKCED :))

Jalan-jalan di Komtar dan Perangin Mall barang sekejap sebelum balik ke billik. Selepas maghrib kami keluar lagi meneruskan misi seterusnya. Disebabkan kami makan chendul dan laksa dengan perut yang sangat lapar, terasa sebu sedikit perut, ditambah lagi dengan hujan di sebelah petang di Pulau Pinang.
Dari Chowrasta, kami menaiki Shuttle Bas Percuma yang disediakan sekitar Georgetown untuk ke Padang Kota Lama, mencari Mee Pata dan Coconut Shake :)) Rupa-rupanya Mee Pata ni Mee Goreng Sotong :)) tapi yang membezakannya adalah sambal sotongnya yang diletakkan di atas mee goreng tersebut. Sedapp...tapi disebabkan perut dah sebu, nikmat sedap tu kurang sedikit.
Coconut Shake = RM3.50 Mee Pata = RM5.00
MISI 5 # Mee Pata dan Coconut Shake - CHEKCED :))
Selesai makan, dan hujan masih lagi turun, makanya kami menaiki semula shuttle bas untuk kembali ke tempat penginapan. Rehat dulu sebelum hari terakhir tiba.

Hari akhir, seawal pagi, kami kembali ke tempat minum pagi hari sebelumnya. Kali nie, mengidam Roti Bakar pulak. Pagi hari minggu pun ramai yang makan di sini. Bersebelahan sahaja dengan Lebuh Clarke.
Kali ni, saya memilih minuman tanpa susu - Kopi O Kaw = RM1.00 dan Roti Bakar Telur separuh masak RM3.00 :)
MISI 6 # Roti Bakar  - CHEKCED :))

Akhir sekali, Misi kami mencari 3D Trick Art Museum. Mulanya ingin mencari mural-mural yang sedia ada banyak di Penang, tetapi memandangkan masa kami agak suntuk, kami membuat keputusan untuk mengunjungi 3D Trick Art Museum. CAT Shuttle Bas percuma, memang menjimatkan. Tiket masuk ke museum tersebut bagi pemegang MyKad = RM15.00. Aksi kami...macam-macam ada :)) tak perlulah nak tunjukkan dekat sini...hehehehe
MISI 7 # 3D Trick Art Museum  - CHEKCED :))

Akhir sekali, kami ke Chowrasta membeli jeruk Pak Ali :) RM10.00 dan kembali semula ke Malabar Inn untuk checked out.

Selepas check out jam 12pm, kami makan tengahari dulu di Food Court Perangin Mall. Kali ini kami memilih untuk makan makanan Arab Syria :) - tak ingat apa nama menu nie, tapi harganya boleh tahan mahal jugak = RM14.00 dan RM16.00

Selepas makan dan solat, kami ke Komtar untuk menaiki bas ke Lapangan Terbang Bayan Lepas. Memandangkan hari tersebut adalah hari ahad, bas dipenuhi dengan pekerja-pekerja asing yang berliburan di hujung minggu. Lebih sejam berdiri di dalam bas sebelum tiba di lapangan terbang. Dalam hampir 2 jam menikmati pemandangan Penang di dalam bas sebelum tiba di Airport Bayan Lepas :)).

Jam 4 petang, tiba di airport dan airport juga dihujani dengan manusia....pening kepala kami :)). Check in dengan selamat dan seterusnya menunggu penerbangan balik ke Kuala Lumpur pada jam 5 petang.

Akhiran, jelajah kami di Penang dengan selamat. Walaupun terdapat beberapa tempat yang tidak sempat kami kunjungi, InsyaAllah ada rezeki, tiket murah dan ada kesempatan, Penang akan kami kunjungi lagi :)

Destinasi bajet kami kali ini sangat murah. Penginapan di Malabar Inn untuk 3 hari 2 malam bagi 2 orang hanyalah RM200 sahaja. Tiket penerbangan 2 hala RM60 seorang.

Belanja kami tidak sampai RM300 seorang :). Jimat kan? :)