Monday, July 23, 2012

Ramadhan Reflections - Day 3

Mengukur nilai puasa kita sendiri adalah sesuatu yang amat sukar. Puasa yang dilakukan sepanjang bulan Ramadhan, apakah kita mampu menilainya sendiri bahawa puasa kita itu adalah puasa yang diterima ALLAH SWT ataupun kita hanya menahan lapar dan dahaga sahaja.

Puasa adalah untuk ALLAH SWT menilainya, samada diterima ataupun tidak, dibalas dengan ganjaran pahala yang besar ataupun tidak. Kita sebagai hamba, tidak akan dapat mengetahui samada puasa kita itu adalah puasa yang mendapat ganjaran pahala yang besar ataupun puasa yang sia-sia.

Rasullullah saw bersabda :
“Setiap amal anak Adam dilipatgandakan; satu kebaikan dibalas dengan sepuluh (10) kebaikan yang serupa hingga tujuh ratus (700) kali. Allah Azza wa Jalla berfirman, “Kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu untukKu dan Aku sendiri yang membalasnya…” (HR Muslim, An-Nasaie, Ad-Darimi dan Al-Baihaqi)

Namun begitu, kita telah diberikan panduan agar puasa yang kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan adalah puasa yang tidak sia-sia.

Adalah menjadi kewajipan kita untuk:

  1. Melakukan ibadah puasa dengan bersungguh-sungguh;
  2. Berusaha untuk mendapatkan nilai kualiti yang tinggi bagi puasa kita itu;
  3. Berusaha untuk mencegah segala perbuatan yang boleh mengurangkan dan membatalkan puasa kita.
Imam Al-Ghazali menjelaskan dalam kitab ‘Ihya’ Ulumiddin’ :
“Puasa itu sendiri adalah rahsia yang padanya tidak ada amal yang disaksikan. Seluruh amal ketaatan itu disaksikan dan dilihat oleh makhluk sedangkan puasa hanya dilihat oleh Allah Azza wa Jalla, kerana puasa itu amal batin dengan semata-mata kesabaran.”
Semoga kita tidak menjadi golongan orang-orang yang berpuasa tetapi sia-sia puasa yang dilakukan seperti mana sabda Rasulullah SAW bermaksud:(HR An-Nasaie dan Ibnu Majah). "Betapa ramai orang yang berpuasa tapi tidak mendapatkan apa-apa baginya kecuali rasa lapar.”
Pahala tiada, ditambah pula dengan dosa. Na'uudzubillahi min dzaalik. Sama-samalah kita muhasabah nilai puasa kita.

ALLAHU TA'ALA A'LAM
Post a Comment

Most Popular