Sunday, July 22, 2012

Ramadhan Reflections - Day 2

Syukur ALHAMDULILLAH. Kita masih lagi diberi peluang dan belas kasihan dari ALLAH SWT untuk menikmati kehidupan dan berpuasa di bulan Ramadhan ini.

Syukur - banyak disebutkan di dalam Al-Quran. Antaranya:


Al-Baqarah [152] "Oleh itu, ingatlah kamu kepada-Ku, supaya Aku membalas kamu dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur." 

Al-Baqarah [172] "Wahai orang yang beriman! Makanlah dari rezeki yang baik yang telah Kami berikan kepada kamu, danbersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu beribadat kepada-Nya."

An-Nahl [114] "Oleh itu, makanlah dari apa yang dikurniakan Allah kepadamu dari yang halal lagi baik, dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu menyembah-Nya."

Saba [15] "Sesungguhnya bagi penduduk Saba, ada tanda-tanda yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu dua kebun, yang terletak di sebelah kanan dan kiri. Makanlah dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepada-Nya. Negerimu adalah negeri yang baik dan Tuhan yang Maha Pengampun! "

Al-Ankabut [17] "Kamu hanyalah menyembah berhala-berhala bukan menyembah Allah, dan kamu hanya mengadakan penyembahan yang dusta. Sesungguhnya mereka yang kamu sembah yang lain dari Allah itu, tidak berkuasa memberi rezeki kepada kamu; oleh itu carilah rezeki dari sisi Allah, dan sembahlah akan Dia, serta bersyukurlah kepada-Nya; (ingatlah), kepada Allah jualah kamu akan dikembalikan."

Luqman [12] "Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya):Bersyukurlah kepada Allah Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu terpulanglah kepada dirinya, dan sesiapa yang ingkar dan tidak bersyukur maka sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji." 

Luqman [14] "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan atas kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada Akulah tempat kembalimu."

Sedikit sahaja manusia yang bersyukur apabila diberi ni'mat. Pendengaran, penglihatan dan apa sahaja yang ada pada kita adalah ni'mat dari ALLAH SWT. Namun sedikit sahaja dari kita yang bersyukur.

Al-Mukminun [78] "Dan Dialah jua yang mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati untuk kamu bersyukur; tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur."

Saba [13] "………Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hamba-Ku yang bersyukur."

Al-Aadiyat [6] "Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya."


"Syukur ~ ALLAH tambah nikmat jika kita bersyukur. Syukur semasa senang, syukur semasa susah, syukur semasa mengadap makanan walaupun makanan yang dimakan itu tidak berapa nak sedap, Syukur semasa berkumpul sekeluarga/bersama kawan-kawan, Syukur jua bila sendirian. Syukur ~ 1 perkataan yang mempunyai kuasa besar ke atas setiap individu. Apabila "syukur" sentiasa berada di dalam hati kita, tidak akan ada perasaan hasad melihat manusia lain yang lebih cantik dari kita, lebih kaya dari kita dan lebih segalanya dari kita. Walaupun begitu, jgn disalah anggap "syukur" dengan beranggapan segalanya adalah taqdir, kerna ALLAH menyuruh kita berusaha untuk memperbaiki kehidupan kita ke arah yang lebih baik, berdoa dan bertawakkal setelah berusaha keras kerna tujuan akhir kehidupan kita adalah syurga. :-) "

Surah al-Ahqaf ayat 15 bermaksud: “Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula), mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia berdoa: “Ya Tuhanku, tunjuklah Aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya Aku dapat berbuat amal yang salih yang Engkau reda; berilah kebaikan kepadaku dengan (memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya Aku bertaubat kepada Engkau dan Sesungguhnya Aku termasuk orang yang berserah diri”.

ALLAHU TA'ALA A'LAM.

PLEASE SHARE IF U LIKE THIS :-)

No comments:

Most Popular