03 March 2012

proposal...

A:"aku nak kenalkan kau dengan seseorang la..."
B:"siapa?"
A:"adela...kawan kepada kawan"
B:"ngko kenal ke dianye? bujang lagi ke?"
A:"bujang, tapi duda..."
B:"duda cerai hidup or cerai mati..."
A:"penting ke?"
B:"bagi aku penting jugak tu...kalau cerai hidup, tetiba bekas isteri nak balik...tak ke huru hara jadinyer?"
A:"aku rasa takde masalah kot, koz isteri dia yang tinggalkan dia?"
B: "kenapa isteri dia tinggalkan dia???"
A: "penting ke sebab isteri dia tinggalkan dia tu?"
B: "bagi aku penting..."
A: "susahla engkau nie...orang nak carikkan pun banyak soalan"
B: "hmmmm...terima kasih sebab prihatin,tapi aku tak nak nanti...aku pulak tinggalkan dia seperti bekas isteri dia buat kat dia."
A: "ok...isteri dia tinggalkan dia sebab dia tak punya income tetap, dia berniaga...but he's a very nice person.."
B: "hmmm...thanks for the proposal, tapi sebelum tu aku nak bercerita mengenai kisah Umar Al-Khattab r.a dulu dekat ngkau..."

Umar Al-Khattab r.a. ada meninggalkan satu contoh tentang perihal “kenal” yang mungkin dapat dijadikan panduan.
Diriwayatkan oleh Ibnu Katsir di dalam Al-Irsyad bahwa di dalam suatu perbicaraan seorang lelaki telah tampil sebagai saksi bagi seseorang. Lelaki tersebut mendakwa beliau mengenali orang yang terlibat di dalam perbicaraan itu.
Umar Al-Khattab bertanya kepada lelaki tersebut, “apa yang engkau ketahui tentang dia?”
“Tentang keadilan dan kemuliaan,” jawab lelaki (yang ingin menjadi saksi) itu.
“Adakah dia jiran kamu, sehingga kamu mengetahui tentangnya baik di waktu siang atau pun malam?”, tanya Umar lagi.
“Tidak,” jawab lelaki itu.
“Adakah dia pernah bermuamalah (berniaga, bertansaksi) denganmu, sehingga dengan muamalah itu kamu mengetahui sejauh mana kewara’kannya (meninggalkan yang ragu-ragu) ?”, tanya Umar lagi.
“Tidak,” jawab lelaki itu.
“Adakah dia temanmu di dalam perjalanan sehingga engkau mengetahui kemuliaan akhlaknya?”, tanya Umar untuk kali ketiga.
“Tidak,” jawab lelaki itu lagi.
“Bererti engkau tidak mengenalinya.”, kata Umar. Lalu Umar menyuruh menampilkan saksi lain.

Allahu Ta'ala A'lam.

No comments: