Monday, March 29, 2010

350 hari mencari cinta – Hello Book Lovers!

Hampir seminggu Pesat Buku di PWTC berlangsung…masih belum ada lagi kesempatan lagi untuk bertandang melawat dan mengintai buku-buku yang menarik yang wajib dibeli untuk tahun ini. Hari terakhir Pesta Buku digagahkan kaki pergi ke PWTC, ditemani kawan baik yang sama minatnya mencintai buku. Seawal pagi sampai sekitar 930am. Parking di sebelah hentian bas…teringat nostalgia-nostalgia lama ketika belajar dulu…tempat lepak di The Mall. Kelihatan kenderaan sudah mulai berpusu-pusu mencari tempat memarkir kereta…semuanya hendak menuju ke tempat yang sama.

Setelah mengisi perut masing-masing untuk trekking di dalam Pesta Buku, kami mula melangkahkan kaki menuju ke kaunter-kaunter yang memang menunggu-nunggu kedatangan kami. Dimulai dengan dewan 4 di bawah…kebanyakannya buku kanak-kanak dan buku-buku pendidikan awal kanak-kanak…promoter program dari Grolier dan yang lainnya sedang mencari-cari pelanggan masing-masing untuk mempromosikan dan menjual produk mereka dengan cara yang tersendiri kepada pengunjung yang hadir.

Lebih kurang 3 jam kami habiskan masa mencari buku-buku ilmiah, fiksyen, dan sebagainya…berakhir dengan buku-buku yang penuh di dalam beg sandang, yang dijinjing kiri dan kanan…dan kamera yang disangkutkan ke leher untuk mengambil aksi dan gelagat pengunjung dan suasana yang meriah di Pesta Buku. Berehat sebentar utk makan dan solat zohor…buku-buku yang dibeli dihantar ke kereta untuk disimpan terlebih dahulu sebelum menyambung kegilaaan kami membeli buku...

Jam 230pm kami menyambung pencarian buku-buku di dewan utama pulak…keadaan semakin sesak dengan pengunjung yang bertambah ramai, dengan jeritan anak-anak yang dibawa oleh ibu bapa mereka di Pesta Buku, dengan pekikan suara promoter yang sedang mempromosikan buku-buku yang dijual menjadikan suasana hingar bingar dan meriah…Kelihatan Dato’ Jins Shamsuddin sedang di wawancara di pentas utama…sempat jugak merakamkan foto beliau yang sedang diwawancara.

Dewan utama…menyaksikan banyak pengunjung yang mendapat apa yang mereka cari…duit mengalir deras seperti air terjun di dewan tersebut…ibu bapa yang datang, memenuhi keinginan anak-anak yang mencari-cari buku yang sesuai untuk bacaan santai dan serius, si-ibu dan bapa pula, sibuk mencari-cari majalah atau buku untuk santapan minda mereka, pelajar-pelajar menghurungi kaunter-kaunter ilmiah, remaja menyerang dan memenuhi kaunter-kaunter novel yang semakin banyak di dalam Pesta Buku ini…pergi ke hampir kesemua kaunter…bila jumpa buku-buku yang menarik dan baca synopsis disertakan dengan diskaun yang tidak terdapat di mana-mana kedai buku, terus kami tangkap buku berkenaan…seolah-olah peluang untuk mendapatkan buku tersebut tidak akan diperolehi tahun hadapannya…it ended up with few hundreds worth of books, nearly thousand…and my friend ended up with buying books more than thousand…

Beberapa novel yang dibeli mendapat sentuhan autograph dari penulis novel tersebut…hmmm…kat mana lagi nak dapatkan auto penulis, selain dari Pesta Buku atau Book Signing Event di gedung-gedung buku besar di sekitar KL…mudah-mudahan satu hari nanti, dengan doa, harapan dan usaha…aku bakal menjadi penulis seperti mereka!...:-)

Satu benda jer yang tak kesampaian = majalah fotografi yang aku cari tidak jumpa-jumpa akhirnya!
Post a Comment

Most Popular