20 December 2017

Travellingbie : Siguniang Day 5

Day 5 - Base Camp to Rilong

Seawal pagi jam 3am, teammates menyiapkan diri untuk ke puncak. Jam 4am, 9/10 bergerak secara berkumpulan ke puncak bersama dengan guide.

Yang sorang ni tinggal di Base Camp. Ingatkan sorang-sorang je tinggal di Base Camp, rupa-rupanya ada 3 members dari grup Malaysia yang lain juga tidak ke puncak disebabkan AMS dan oksigen level yang rendah.

Salah seorang dari ahli team tersebut mempunyai oximeter. Dari bacaan oximeter tersebut, oksigen level 40% sahaja, lebih rendah dari yang lain. The girl, Yesline told me that I've made a good decision not to attack summit. With that level of oxygen, I can easily get heart attack while climbing.

Morning at base camp is quiet and serene. Sambil memikirkan teammates yang lain dan berdoa agar semuanya selamat sampai ke puncak, saya menikmati pemandangan sedia ada dengan rasa syukur kerna masih diberi ruang dan oksigen untuk hidup.

"Climbing - going up is optional and the summit is always there, going down safely is crucial."~ uark
Pemandangan pagi di Base Camp
Enjoying the view while waiting for other teammates to go down.

At 10am - there are climbers already heading down. The earliest grup are 2 climbers from Malaysia. Edy from Malaysia, reached Base Camp with his client.

Sambil-sambil sembang, tanya jugak teammates ada dekat mana. He told me that everyone reached summit and heading back down. Alhamdulillah...semua yang naik sampai ke puncak.

When Yeslin told him that I have low oxygen level, he offered his oxygen tank to boost the oxygen level until it reached the safe level of more than 80%. He also gave me Diomax to reduce the dizziness. He told me that, I should evacuate immediately with that level of oxygen.

Nasib baik tak naik ke summit. Kalau tak, helikopter la yang bawak turun ke Rilong nanti.

Bila oxygen level dah naik lebih 80%, barulah rasa lega sikit. Kalau tak, tiap 1 langkah kene ambik nafas panjang, walaupun berjalan di atas tanah rata.

Reminder notes: Oximeter reading is important when climbing high altitude mountains. At least, we know our oxygen level and our heart rate. If not everyone bring the reader, at least the captain have one.
Going down - Beautiful view with high price and priceless experience.
"Perseverance is not a long race; it is many short races one after the other."~Walter Elliot
Perjalanan balik kami menggunakan jalan yang sama selama lebih kurang 5 jam 30 minit sehinggalah tiba di Ri Long. Singgah rehat sekejap di Tea House sebelum meneruskan perjalanan turun ke Rilong. Jam 630pm, semua telah tiba dengan selamat di Guesthouse, Alhamdulillah.

No comments: