30 November 2017

Travellingbie : Pesona Siguniang Day 2

15 Oktober 2017
“All journeys have secret destinations of which the traveler is unaware.” – Martin Buber

Hari ke-2 kami, dimulakan dengan aktiviti di Changping Valley untuk menyesuaikan badan dengan suhu yang sejuk di Rilong dan seterusnya semasa mendaki keesokan harinya nanti.
Sungai di tepi perhentian stesen bas menuju ke Changping Valley
Changping Valley berada pada ketinggian 3000 mdpl. Dari Changping Valley, kami dapat melihat dengan jelas puncak adik beradik - The four sisters mountain dan puncak yang paling tinggi merupakan puncak yang tercantik sekali.

Sedikit maklumat mengenai Changping Valley:
Altitud: sekitar 3000 - 3500 meters
Dibuka : sepanjang masa
Lokasi: sekitar 2 km arah timur dari  Bandar Ri Long (juga dikenali sebagai Bandar Gunung Siguniang), Xiaojin County of Ngawa.
Dicadangkan aktiviti hiking di sana : sekitar 1 - 2 hari
Musim terbaik dan cantik : Autumn -  anda boleh menikmati dedaun yang berwarna warni dan cantik sekali
Harga tiket:
Peak season (Apr. 1 to Nov. 30): RMB90/seorang
Slack season (Dec. 1 to next Mar. 30): RMB70/seorang
Tiket ke Changping Valley RMB90

Changping Valley to Bipeng Valley Trekking Map
Dari hostel, kami berjalan kaki sekitar 1km menuju ke tempat stesen bas untuk membeli tiket ke Changping Valley. Perjalanan waktu pagi sangat sejuk dan masing-masing memeluk tubuh kesejukan sambil berjalan. Perjalanan ke Changping Valley dengan menaiki bas mengambil masa lebih kurang 15 minit.

Sekitar jam 930am, kami sampai di pintu masuk ke Changping Valley dan mula treking ke dalam kawasan tersebut sepanjang 7km. Dengan altitud lebih dari 3000mdpl dan cuaca sejuk, jalan yang tidak mencanak itu pun boleh menyebabkan anda sesak / semput sekiranya tidak dapat mengawal pernafasan.
Changping Valley
Tiada bas disediakan di dalam kawasan Changping Valley. Pilihan yang anda ada adalah dengan berjalan / treking atau menunggang kuda dengan kos sekitar RMB200 - RMB300.
Jalan jer...lepas tu boleh makan banyak :))
Hari ini, kami hanya treking sehingga ke air terjun dan kami tiba di kawasan air terjun sekitar jam 12  tengahari. Ketinggian air terjun sekitar 3438 mdpl dengan jarak 7km.
The team
Pemandangan - sangat-sangatlah cantik, MasyaAllah! Tiada kata yang dapat mengungkapkan keindahan tersebut.
Allah SWT berfirman di dalam Surah An-Nahl : Ayat 15 yang bermaksud:
"Dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan lalu lalang, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju."
Sekitar jam 1pm, kami turun dan tiba di pintu masuk valley lebih kurang jam 230 petang. Kami menaiki bas yang seterusnya untuk kembali ke perhentian stesen bas di Ri Long.

Kebetulan bas tersebut melalui jalan ke hostel, tak perlulah kami berjalan jauh untuk kembali ke hostel. Tiba di hostel, makan tengahari dan rehat sekejap, dan seterusnya ke Bandar Ri Long untuk membeli keperluan asas dan sedikit souvenir. Bahasa memang menjadi salah satu cabaran di sini. Seumpama ayam dan itik berbahasa, pelbagai bahasa isyarat kami gunakan. Nasib baik ada aplikasi alih bahasa di dalam HP. Bolehlah sedikit sebanyak menolong kami untuk tawar menawar dan mendapatkan harga berpatutan. Buah-buahan di sana sangat segar dan rangup terutamanya epal hijau. Epal hijau boleh didapati dengan percuma di ruang rehat hostel.

Dari bandar Ri Long kami berjalan kaki sekitar 5km untuk kembali ke hostel. Cuaca semakin sejuk tahap menggeletar dan kami tiba semula di hostel sekitar jam 630pm.

"Oo...Allah, make us become more nearer to you and make us become a better servant in this wholly world."