30 November 2017

Travellingbie : Pesona Siguniang Day 1

“Jom naik Gunung Siguniang”, kata salah seorang kawan saya kepada saya tahun lepas

“Siguniang? Dekat mana tuuu?”, Pertama kali saya mendengar nama Gunung Siguniang. Bila Google, rupanya Siguniang terletak di China. China merupakan negara yang "least country to visit" di dalam senarai negara kembara saya. 😂 Walaubagaimanapun, apabila melihat gambar pemandangan Siguniang dan sekitarnya, tanpa teragak-agak, terus saya membeli tiket 2 hala.

Memandangkan juga Airasia mengadakan promosi ke destinasi tersebut, saya terus membeli tiket 2 hala tanpa berfikir panjang. Selepas itu, baharulah saya mencari maklumat mengenai gunung tersebut.

Tiket penerbangan dua hala dari Kuala Lumpur ke Chengdu telah dibeli lebih kurang setahun yang lalu dengan kos kurang dari RM1000 termasuk makan dan bagasi 20kg untuk dua hala.
Persediaan bagi perjalanan trip ini dilakukan agak lewat iaitu 1 minggu sebelum dengan membeli keperluan asas dan penting. Latihan juga dilakukan agak lewat iaitu sekitar 1 bulan sebelum penerbangan.

Kos persediaan agak banyak juga memandangkan ini merupakan gunung altitud tinggi yang pertama yang akan saya daki.

14 Oktober 2017, saya Bersama 3 rakan yang lain terbang ke Chengdu dengan penerbangan Airasia D7 320. Penerbangan mengambil masa lebih kurang 4 jam 35 minit. Setibanya di Chengdu, kami menunggu lebih kurang sejam untuk ketibaan 2 lagi rakan yang menaiki pesawat yang lain.
Semua ni junior-junior belaka :D
Di Chengdu, kami mengalami kesukaran berkomunikasi kerana pemandu hanya boleh bertutur Bahasa Mandarin. Lebih kurang jam 4 petang, kami ber-enam mula bergerak ke Rilong yang mengambil masa perjalanan lebih kurang 4 jam.

Sepanjang perjalanan dari Chengdu ke Rilong, hujan mula turun membasahi bumi dan perjalanan kami ke Rilong semakin mencabar. Suhu semakin menurun, altitud semakin tinggi dan cuaca semakin sejuk. Nasib baik kereta ada pemanas suhu bagi memanaskan badan kami.
Kredit gambar yang dipinjamkan dari team yang lain - pemandangan menuju Rilong di siang hari
Rilong berada di ketinggian 3000 meter dari paras laut (mdpl) dan sudah semestinya akan berasa pening dan mengantuk sepanjang perjalanan disebabkan perubahan aras ketinggian yang mendadak. Perjalanan naik ke Rilong semakin mencabar dengan jalan yang berlingkar dan melalui cerun gunung, ditambah pula dengan suasana gelap dan berkabus.

Kami tiba di Rilong pada jam 7.30 malam disambut oleh rakan-rakan yang terlebih dahulu sampai di sana. Suhu di Rilong pada hari pertama adalah sekitar 7’c. Terkejut badan dengan cuaca sejuk.

Sekitar jam 815pm, kami ke cafe untuk makan malam. Cafe di hostel menyediakan makanan vegetarian kepada pengunjung yang datang.
Penginapan kami di Rilong amat selesa, Guesthouse Sun and Moon menyediakan penginapan yang selesa dengan kadar yang berpatutan. Tidur pun selesa di sini kerana katil yang disediakan mempunyai pemanas.

Selepas makan, masing-masing berehat untuk aktiviti keesokan harinya yang pasti akan memenatkan.

“All travel has its advantages. If the passenger visits better countries, he may learn to improve his own. And if fortune carries him to worse, he may learn to enjoy it.” – Samuel Johnson