Sunday, June 4, 2017

Ramadhan 1438H - Day 9


Ramadhan day 9 Alhamdulillah
Perihal doa

201. Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka".

Doa adalah senjata orang Mukmin. Dengan berdoa, membuktikan bahawa kita masih lagi belum putus asa. Berdoalah ketika senang dan susah. Doa juga perlu dilakukan dengan hati yang yaqin bahawa Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Mendengar, akan mendengar doa doa kita.

Semua kita saling memerlukan antara satu sama lain. Tiada manusia yang hidup tanpa bantuan dan sokongan manusia yang lain. Dan tiada juga manusia yang hidup tanpa memerlukan keperluan yang lain. Manusia itu sifatnya lemah. Perkuatkanlah dengan doa.

Allah SWT amat suka pada hamba-Nya yang selalu meminta minta dan kita manusia ini, sifatnya meminta minta - minta perhatian, pertolongan bantuan dan segala macam permintaan.

"Jika kamu tidak tenang, carilah ketenangan itu di dalam setiap doa."

Tuhanku,
KemuliaanMu yang Maha Tinggi telah mendorongku untuk terus meminta minta padaMu

Bersabda Rasulullah SAW: “Tidak ada yang dapat menolak takdir (ketentuan) Allah SWT selain doa. Dan Tidak ada yang dapat menambah (memanjangkan) umur seseorang selain (perbuatan) baik.” (HR Tirmidzi 2065)

Semoga bermanfaat
Allahu ta'ala a'lam

Post a Comment

Most Popular