Wednesday, March 30, 2016

Bedah Buku: Bab 4 Budi Orang Yang Memegang Pemerintahan karya Buya Hamka - saranan menyempurnakan Solat bagi Pemimpin

#LembagaBudi sambungan Bab 4 - Budi Orang Yang Memegang Pemerintahan 

Yang utama sekali dan yang mula2 engkau perhatikan hendaknya, atau yang menjadi pusat hubungan dari segala pekerjaan yang akan engkau kerjakan ialah mendekati Allah.

Kerjakan Solat lima waktu dan hidupkan berjama'ah, supaya rakyatmu mengikuti di belakangmu dengan patuh. Bukan Solat itu sahaja, malahan segala sunah2nya dan tertibnya harus engkau perhatikan. Jadilah imam, baca al-Quran dengan fasih, sempurnakan rukuk, sujudmu dan tasyahudmu. Hadapkan kepada Allah segala niat dan penglihatanmu. Engkau ketika itu, laksana membawa jamaahmu menghadap hadhirat Allah, dan engkau sendiri mengepalai angkatan itu.

Solat itulah yang diutamakan lebih dahulu di dalam memegang pemerintahan. 

Kalau engkau menghadapi perkara amat sulit, mohonlah pertolongan kepada Allah dan beristikharahlah.

Hormatilah orang yang alim dalam agama, muliakanlah kitab Allah dan amalkan isinya. Sesungguhnya, perhiasan yang paling utama bagi Si pemegang kekuasaan ialah paham akan agama, menuntut rahasianya dan mengajak orang lain pula mengetahuinya, setelah itu mendekatkan diri kepada Allah. Itulah dia umat dari kebaikan

Ahhh...beratnya bebanan ditanggung seorang pemimpin, namun ramainya yang berebut-rebut mahu memegang kuasa yang amat sedikit itu jika dibandingkan dengan kekuasaan Allah swt. Pemimpin, jagalah Solat. Peringatan buat diri jua, Jagalah Solat...InsyaAllah Allah swt akan menjaga kita.

Allahu ta'ala a'lam
Post a Comment

Most Popular