24 July 2015

Syawal Hari 7

Iltizam saya tahun ini, ingin khatam Quran kalau tak pun di bulan Ramadhan, khatam Quran di bulan Syawal. Memandangkan nisak macam saya ni tak dapat nak puasa penuh sebab Allah swt bagi cuti istimewa pada kaum kami, tertinggal lah beberapa juzu' di dalam bulan Ramadhan. Namun saya tetapkan azam untuk tadabbur dengan Al-Quran, sambil tadarrus sambil membaca maknanya sekali. Kadang-kadang selama ini, baca Al-Quran tak baca maknanya, jadi tak berapa tahu apa isi kandungan yang dibaca. Bila baca maknanya, kisah Nabi Musa a.s yang paling banyak di dalam Al-Quran. Beberapa ayat Al-Quran mengenai hinanya dunya dan seisinya di sisi Allah swt, pun begitu ramai manusia yang terpedaya dengan tipu daya dunia, harta, anak-anak. Alhamdulillah, Allah swt perkenankan hajat di hati saya. Mudah-mudahan ada peluang untuk saya tadabbur Al-Quran lebih mendalam dengan Tafsirnya pula. InsyaAllah.
Doa Khatam Quran...Alhamdulillah :)
Ya Allah, jadikanlah Al-Quran sebagai pimpinan kehidupan kami,  cahaya, petunjuk dan rahmat untuk kami. Ya Allah, hiaskanlah diri kami dengan keindahan Al-Quran, serikan kami dengan ketinggian martabat Al-Quran, pakaikan kami dengan pakaian permata Al-Quran, masukkan kami ke dalam syurga dengan syafa'at-Mu, selamatkan kami daripada segala bencana dunya dan azab hari akhirat dengan berkat kehormatan Al-Quran. Jadikanlah Al-Quran untuk kami sebagai panduan dan ikutan kepada segala kebaikan, dengan limpah kurniaMu, kemurahan dan kemuliaanMu, Tuhan Yang Maha Pemurah. Aameen Ya Allah, Aameen Ya Rahmaan, Aameen Ya Rahiim.

No comments: