01 November 2015

Travellingbie : 10 perkara yang anda boleh buat di Bali

"Take your time, think a lot. Why think of everything you've got. For you will still be here tomorrow, but your dreams may not. From the moment I could talk I was ordered to listen. Now there's a way and i know that I have to go away. I know I have to go." ~ Cat Stevens

Bali merupakan tempat pelancongan terkenal di Indonesia. Dengan pantai nya yang mempunyai ombak yang tinggi untuk aktiviti surfing, pengunjung luar negara dapat menikmati aktiviti tersebut dengan kos yang lebih murah. Kebanyakan pelancong barat akan biasanya menginap lebih lama di sini.

Uniknya Bali, mempunyai senibina bangunan yang unik yang penuh dengan ukiran-ukiran dewa-dewa mereka yang dibuat daripada batu gunung. Setiap rumah orang Bali yang menganut agama Hindu akan mempunyai temple temple kecil di hadapan rumah mereka. Senibina ukiran pintu masuk setiap ruang atau bangunan juga sangat cantik. Memang orang bali inSekiranya anda belum pernah ke Bali, anda mungkin boleh mengambil kira aktiviti-aktiviti dan tempat lawatan yang dicadangkan ini:

  1. Mengunjungi Tanah Lot
  2. Mengunjungi Uluwatu dan menyaksikan persembahan Tarian Kecak
  3. Sunset Dinner di Jimbaran Bay
  4. Menyusuri kawasan pelancongan di Ubud, Kuta dan Legian
  5. Menikmati Urutan SPA
  6. Menikmati Matahari Terbit di Pantai Sanur
  7. Menyaksikan kawanan dolphin berenang-renang semasa matahari terbit di Lovina. Tour Lovina akan merangkumi aktiviti untuk melihat ikan lumba-lumba, singgah di air terjun dan sebagainya.
  8. Mengunjungi perkampungan Lukisan / Painting, perkampungan Batek, perkampungan Emas dan Perak, perkampungan Pertukangan kayu dsb.
  9. Membeli belah di Factory Outlet - Sports and Surfing (Billabong, Oakley, dan sebagainya)
  10. Mencuba kopi Bali - bagi peminat tegar kopi, bolehlah mencuba kopi bali pelbagai perisa. Rasanya sedikit pahit dan keras :))


Selamat merasai kemanisan mengembara :)

No comments: