14 December 2014

Seminar Azizi Ali dan Sesi Makan

Seminar Azizi Ali berlangsung di Wisma MCA hari ini. Saya jangkakan crowd yang penuh dan membanjiri dewan, namun...penyertaan amat selesa untuk menjadikan seminar tersebut seperti one to one coaching. Tidak crowded sangat dan ini memberikan peluang untuk berjumpa dengan beliau secara up close and personal.

Sejak dari buku pertama yang saya baca, iaitu Millionaires dari Planet Jupiter sehinggalah Maharaja Wang dan sekarang ini Seminar berbayar yang tidak sampai RM100 ini, ada 1 perkara common yang selalu ditekankan oleh Tuan Azizi Ali..."knowledge and action".

Untuk berjaya bukanlah perkara yang senang. Anda perlu melakukan perkara yang susah terlebih dahulu malahan ada yang mengalami kesengsaraan sebelum berjaya. Banyak perkara yang terpaksa dilupakan sepanjang jalan meuju kejayaan dan kejayaan bukanlah sesuatu yang dijamin walaupun anda telah melakukan banya usaha untuk mencapai kejayaan. Anda boleh berusaha lebih 100 kali, tetapi anda masih belum berjaya, anda juga telah membaca beratus-ratus buku, tetapi anda masih belum berjaya. Tetapi dengan ilmu dan pengalaman, anda berupaya mengurangkan risiko kegagalan di dalam kehidupan, malahan jua di dalam pelaburan anda. Kejayaan bukanlah sesuatu yang akan menjadi milik anda, tetapi dengan usaha, doa dan tawakkal, InsyaAllah anda akan berjaya!

We define our own success, not others. But others see our material as our success factors. Kata-kata seperti - "Wow, kereta dia...mahal nih, mesti jutawan dan orang kaya." So, don't let others define your success. Tidak semestinya anda tidak memakai kereta bentley yang berjuta ringgit anda bukan jutawan. Tetapi kereta tersebut akan menyebabkan anda seorang jutawan. Bagi tuan Azizi Ali pula, kereta bukanlah sesuatu yang boleh membuatkan dia terpesona kerana dia memandu sesuatu yang lebih laju dan lebih mahal dari segala kereta mahal di dunia kerana beliau memandu kapal terbang! :))

Sesi seharian tanpa makan, dengan kos promosi seorang sebanyak RM60 memang berbaloi. Saya telah mendaftar lebih awal bagi 5 orang peserta dan masing-masing mendapat 2 buah buku secara percuma lebih dari nilai yang dibayar. Memang berbaloi-baloi. Selepas seminar nanti, peserta akan diberikan ebook percuma dan akses kepada video Azizi Ali dan 1 lagi bahan yang akan dihantar melalui emel...dengan perkara2 percuma tersebut, sebenarnya kita tidak membayar sedikit pun untuk seminar ini.

Seminar bermula jam 9 pagi tanpa rehat. Jam lebih kurang 1245pm baharulah kami rehat makan tengahari. Memandangkan dah lama tidak ke Ampang Park, saya dan bestie terus menuju ke sana dan mencuba makanan di salah sebuah cafe di Ampang Park.

Menu tengahari:
Laksa Penang
Nasi Lemak Kari Ikan
Kopi ais kawwww
dan satu lagi tak ingat nama. gambar ada kat bawah ni. Kalau ada sesiapa yang tengah lapar dan menjadi semakin lapar bolehlah mencuba cafe Laksa Penang di Ampang Park.

Jam 2 petang, sesi disambung semula sehinggalah jam 5 petang.
Hujung minggu yang bagi saya tidak sia-sia. Sepenuh masa dipenuhkan dengan sesi mengaut ilmu dari Millionaires dari planet Jupiter ini. Walaupun saya belum lah menjadi jutawan, ilmu yang dikaut sedikit sebanyak mengubah cara melihat dan mencapai kekayaan. 

Setiap orang melihat kejayaan diri dengan pelbagai cara. Setiap orang mencuba pelbagai cara untuk berjaya. Bagi saya, untuk berjaya, kita perlu tahu cara bagaimana kita menguruskan kewangan, tabiat kewangan  kita merupakan salah satu faktor kejayaan, kreativiti kita pula boleh menjana kewangan sampingan yang mungkin lebih lumayan lagi dari gaji bulanan kita, kepakaran kita juga boleh menjadi sumber pendapatan dan pelbagai lagi.

Kita perlu tahu bagaimana menguruskan kewangan dan mengetahui limit dan kekangan kita. Yang penting, tabiat menyimpan sekurang-kurangnya 10% dari gaji atau pendapatan bulanan kita itu perlu berpanjangan dan berkekalan. Sekiranya anda dapat menyimpan lebih dari 10% sehingga 50% dari pendapatan anda, peluang anda untuk menjana simpanan itu kepada pelaburan yang menguntungkan dan mempercepatkan peluang anda menjadi jutawan adalah sangat besar.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai perkara tersebut di dalam buku Maharaja Wang dan buku2 Azizi Ali yang lain. Saya juga pernah mengupas rumusan bacaan buku-buku Azizi Ali di dalam entri sebelumnya secara lebih lanjut...

No comments: