23 September 2012

Temporarily Disconnected...

Hari akhir di Malaysia...hmmm,macam nak pegi jauh jer, padahal ke negara jiran je. Tapi, disebabkan jangka masanya yang boleh dikatakan tidak sekejap, banyak juga bende-benda dan hal-hal yang perlu diselesaikan:-
  • 3 months in advanced for everything bill, mortgage, and others
  • selesaikan mana yang boleh untuk kerja-kerja di pejabat agar tidak menyusahkan yang menanggung nanti. But, some things can never be settled earlier.
  • packing - rasanyer macam nak bawa satu rumah. the bags are all fully loaded with all necessary things and might be un-necessary things. tapi rasanyer semua nya perlu bawa...hmmm, mana tak nyer overloaded. Baggage hanya dibenarkan 20kg, tapi barang2 rasanye lebih 20kg. Nasib baik ke negara yang makanannya tidak sukar untuk mencari yang halal. Makanya, makanan tidak perlu dibawa. Di sana boleh mendapatkan makanan yang halal. Harap-harapnya tidak lebih muatan.
  • Setelah selesai berkemas, dan berusaha untuk tidak lebih muatan, selebihnya tawakkal dan doa agar tidak dikenakan denda. InsyaALLAH.
Kembara kali ini banyak juga cabarannya. Beberapa perkara perlu dilepaskan, dibiarkan kerugian memandangkan rancangannya telah dirancang lebih awal. Keputusan yang dibuat sedikit sebanyak melibatkan emosional, jiwa dan minda. Cabaran sebelum berlepas ini diharapkan dapat menjadi benchmark untuk semua cabaran-cabaran semasa kursus nanti.

“Don't forget to pack your courage for your journey to greatness.”~David Weinbaum

“To finish the moment, to find the journey's end in every step of the road, to live the greatest number of good hours, is wisdom”~Ralph Waldo Emerson

Wallahu Ta'ala A'lam

No comments: