29 July 2012

Ramadhan Reflections - Day 9

Ramadhan Chronicles: Day 9-Ahad

"hmmm...yang mana satu solat kita?" ~ renung-renungkan dan selamat beramal :-)

Hari ke-9 berpuasa. Tubuh badan sudah biasa dengan jadual bangun sahur dan berpuasa sepanjang hari. Namun, bila hari cuti, masa tu la segala keletihan, tak cukup tidor dikeluarkan oleh tubuh badan…sampaikan tidak sedar tertidur selepas subuh. Tubuh badan manusia memang bijak di dalam menyesuaikan diri dengan keadaan sehingga bila sampai kepada tahap tidak mampu, tubuh akan mengeluarkan signal menyatakan bahawa “saya perlukan rehat”. Apabila kita menerima isyarat seperti itu, janganlah kita memaksa tubuh badan kita untuk bekerja lebih masa dan kita perlu memberi peluang rehat kepada tubuh kita untuk memperbaiki mana-mana tisu dan sel-sel di dalam badan agar kembali sihat dan normal seperti sedia kala. 

Kesihatan perlu dijaga sepanjang berpuasa. Ini dapat membantu kita menunaikan ibadah dengan lebih berkesan dan efektif. 

Kadang-kadang kita sendiri mengalami rasa lemas dan lesu atau stamina menurun semasa puasa. Ada juga gangguan pencernaan seperti perut kembung dan angin. 

Berikut beberapa bahan yang dapat digunakan agar puasa tetap cergas dan segar. 

1.MADU 
Khasiat : meningkatkan stamina serta mempertahankan kestabilan tubuh agar tetap sehat dan segar, melancarkan proses metabolisma, untuk kecantikan dan awet muda, mencegah gangguan pencernaan, dan lain-lain. 

2.KURMA 
Khasiat : meningkatkan stamina dan energi, mencegah & mengatasi anemia (kurang darah), melancarkan pembuangan, sebagai penenang (merileksasi sel otot tubuh yang tegang), mencegah pendarahan rahim. 

3.KUNYIT (Curcuma domestica Val.) 
Khasiat /efek ; radang lambung, memperlancar pengeluaran empedu sehingga mengurangi perut kembung, mual, dan rasa begah di perut. 

4.KAPULAGA (Amomum cardamomum) 
Khasiat : untuk radang lambung, mual, muntah-muntah, perut sebah dan kembung. 

5.Kayu Manis (Cinnamomum burmanii) 
Khasiat : untuk radang lambung, mual, muntah-muntah, perut sebah dan kembung. 



No comments: