02 May 2012

Kewangan : It's not too late to start...

Secara peribadinya, saya berpandangan tidak terlewat untuk kita membuat pelaburan. Cuma yang bezanya adalah keuntungan yang kita perolehi banyak atau sedang-sedang atau sedikit tetapi masih lagi untung. Akan tetapi, hakikatnya, bukan semua orang yang membuat pelaburan itu mendapat keuntungan, bergantung kepada apa yang dilaburkan, di mana wang tersebut dilaburkan, berapa lama jangka masa pelaburan tersebut, dan sebagainya. Banyak faktor yang boleh mempengaruhi kondisi pelaburan tersebut samada untung atau rugi.

Saya baru sahaja berkenalan dengan Mutual Fund. Walaupun telah mendengarnya beberapa tahun yang lepas, keinginan untuk membuat pelaburan itu kuat tetapi tindakan nya tidak ada, lantas, natijah adalah ZERO :-) Saya tidak mendapat apa-apa sepanjang tempoh berfikir tersebut kerana tiada tindakan dilakukan.

Pelajaran Pertama = Bertindak setelah mengetahui dan membuat kajian. "No Action, No Result!"

Belajar tentang ilmu Mutual Fund, itupun dapat sikit jer tadi disebabkan kekangan masa:

General Recommendation
  1. Don't go for a lump sum investment. Go for a monthly commitment/investment. You will see a great difference in result;
  2. If the investment is for long term wealth creation don't go for Dividend option;
  3. Monitor and review your mutual fund once every 6 months;
  4. Do not have more than 5-6 mutual funds. But if you want to diversified your investment, you can opt to have more funds, again...not more than 5-6 mutual funds;
  5. Look at other sectoral mutual funds on banking and financial sector with long term view;
  6. Buying low and selling high.
Sebagai permulaan, bagi saya yang memang tidak mahir mengenai ilmu ini, saya serahkan kepada yang pakar untuk mencadangkan fund mana yang sesuai. Dan sebagai permulaan juga, saya mulakan pelaburan permulaan dengan jumlah yang sesuai dengan kemampuan saya, dan komitment bulanan juga sesuai dengan kemampuan kewangan saya.

Pelajaran Kedua = Bertindak mengikut kesesuaian dan kemampuan kewangan diri sendiri. Jangan kerana ingin untung yang tinggi dan cepat, anda membebankan diri sendiri dengan komtiment kewangan yang tinggi. Saya berpandangan secara peribadinya, menambah hutang iaitu dengan LOAN untuk membuat pelaburan adalah tidak praktikal bagi orang yang tidak berniaga/mendapat gaji bulanan.

Banyak lagi yang perlu saya pelajari mengenai Mutual Fund ini.
Yang penting sekali, walau setinggi mana pun keuntungan diperolehi dengan membuat pelaburan di dalam Non-Syariah Mutual Fund, untuk mendapatkan keuntungan yang optima berkatnya, melaburlah di dalam Syariah Mutual Fund yang bagi orang biasa seperti saya dapat jaminan bahawa pelaburan yang dilaburkan adalah mengikut syariat Islam dan mudah-mudahan keberkatan itu sentiasa dilimpahi Allah SWT.

Saya suka ingin menarik perhatian sahabat-sahabat semua mengenai kata-kata Warren Buffet:
On earning: "Never depend on single income. Make investment to create a second source"
On spending: "If you buy things you do not need, soon you will have to sell things you need"
On savings: "Do not save what is left after spending, but spend what is left after saving"
On taking risk: "Never test the depth of river with both the feet"
On investment: "Do not pull all eggs in one basket"
On expectations: "Honesty is very expensive gift. Do not expect it from cheap people"
~Warren Buffet

Ya, bagaimana saya boleh terjebak dengan pelaburan ini???....InsyaAllah saya akan ceritakan di ruangan yang akan datang sekiranya diberi kesempatan oleh Allah Azza Wajalla. InsyaAllah :-)

Allahu Ta'ala A'lam.

No comments: