30 May 2012

Travellingbie : 20hours journey back to hometown

This is one of the journeys that i’ll never forget in life. It takes nearly 20 hours to complete this amazing race, walaupun sebenarnya hanya mengambil masa 2 jam sekiranya mengambil direct flight KL ke Kuching. 



Seawal jam 10 malam saya mulakan perjalanan, ke pejabat dahulu meninggalkan kereta saya di sana. Dan di pejabat, sahabat saya menghantar ke terminal bas Bandar tasik selatan. Bagi yang ingin meninggalkan keretanya di kawasan letak kereta terminal bas, kadar letak kereta adalah RM3 per entry/day. Saya tidak pasti sekiranya anda meninggalkan kereta lebih dari 1 hari, ianya akan dicajkan lebih dari RM3. Yang itu, kene tanya yang bertugas di sana. 
Terminal Bas Bandar Tasik Selatan dilengkapi dengan kemudahan-kemudahan awam seperti tempat makan, ruang solat, kedai runcit dan sebagainya. Malahan ada motel transit bagi memudahkan orang ramai berehat sebentar samada ingin tidur sebentar, mandi atau reflexology. Saya berpandangan, LCCT dan KLIA juga perlu mewujudkan hotel transit ini, dan saya pasti ianya akan mendapat sambutan yang menggalakkan lebih-lebih lagi di LCCT, di mana penerbangan seringkali lewat dari jadual. 
Tepat jam 1159pm di Gate 6, Terminal Bandar Tasik Selatan, bas bergerak menuju ke destinasi -Singapura. 
Kalau anda ingin ke mana-mana dengan bas, untuk keselesaan, pastikan anda memilih bas yang mempunyai 2+1 seater, penumpang tidak ramai dan seat pun besar, malahan ada yang seatnya adalah massage seat seperti bas yang saya naiki ke Pulau Temasik. Saya tidak menyedari fungsi kerusi tersebut sebagai kerusi urut sehinggalah tiba di sempadan singapura-malaysia. Bas yang saya naiki berkadar RM45 sehala. Sekiranya anda ingin lebih selesa, bolehlah memilih coach bus seperti NICE dengan kos RM88.50 sehala.
Pertama kali saya menaiki bas ke singapura pada waktu malam. Perasaan takut itu tetap ada memandangkan saya tidak pasti apakah bas yang saya naiki ini selamat dan pemandunya akan memandu dengan berhemah ataupun tidak. Saya hanya menyerahkan segalanya kepada Allah. Sepanjang perjalanan ini, mata dipejamkan dan saya cuba tidur di dalam keadaan kenderaan bergerak. Dan sememang sukar untuk tidur dalam keadaan kenderaan bergerak.

“Though we travel the world over to find the beautiful, we must carry it with us or we find it not.” — Ralph Waldo Emerson

No comments: