28 March 2012

Menabung...

Pernah terfikir untuk menabung?
Saya percaya, setiap dari kita mempunyai keazaman untuk menabung a.k.a menyimpan. Banyak atau sedikit itu terpulang kepada keazaman kita untuk menabung dan juga bergantung kepada kemampuan kita untuk menabung :-)

Menabung...kalau saya dulu-dulu saya fikirkan sebuah tabung untuk menyimpan duit syiling lebihan belanja dari sekolah. Duit lebihan tersebut saya masukkan di dalam tabung. :-)

Bila kita bercakap mengenai menabung, ramai yang beranggapan bahawa menabung adalah salah satu cara untuk menambahkan simpanan kita dan duit dalam tabungan tersebut selalunya kita gunakan untuk masa-masa kecemasan, masa-masa kritikal dan sebelum hujung bulan. Ada yang mempunyai perlbagai bentuk tabung di rumah dan saya mempunyai tabung seperti ini...:-)
Tabung ini saya gantung di dinding dan kebanyakan syiling-syiling saya akan masukkan di dalam tabung ini. Tabung seperti ini amat susah sekali untuk mengeluarkan syiling yang ada di dalamnya selain dari kita perlu memotong ruang atas tabung tersebut untuk mengeluarkan syiling dengan jumlah yang banyak.

Tetapi sekarang ini, menabung secara primitif ini bukanlah satu cara yang efektif untuk kita menyimpan. tabungan primitif ini hanya sesuai untuk anak-anak kita yang baru sahaja untuk belajar dan kenal erti menabung, menyimpan sebahagian duit belanja mereka.

Bagi yang sudah bekerja, sekiranya anda menabung menggunakan cara primitif ini, anda hanya akan dapat jumlah tabungan tersebut dan tabungan anda itu tidak akan bertambah melainkan anda sendiri yang menambahkan jumlah tabungan tersebut.

Sekiranya anda menyimpannya di dalam simpanan di bank, cara tersebut juga masih ketinggalan kerana profit sharing yang diberikan oleh pihak bank amat rendah.

Cuba untuk menyimpan duit tabungan anda tersebut di dalam Islamic Mutual Fund, Mutual2 fund yang lain, saham yang dibenarkan syariah seperti saham bank Rakyat dan sebagainya. Cara tersebut lebih efektif untuk menjana simpanan anda menjadi lebih banyak. Sekiranya anda tidak mengetahui cara pelaburan yang terbaik untuk diri anda, tanyalah pada pakar2 pelaburan. Jangan tanya saya kerana saya pun masih dalam proses pembelajaran :-)

Teringat kata-kata Chef Li, "Anda tidak akan kaya jika anda tidak menyimpan". Betul sangat kata-kata Chef Li itu. :-)

Kata-kata saya pula, "Anda akan kerugian besar sekiranya anda menyimpan dan menabung di tempat yang salah. Maka itu, berhati-hatilah dan buat kajian dahulu sebelum membuat pelaburan dari simpanan anda". :-)

Allahu Ta'ala A'lam

No comments: