Friday, May 14, 2010

M.A.S.A...

Salam Ukhuwah...


Petang tadi sementelah menunggu ketibaan sahabat lama di sebuah pusat membeli belah...terlihat lah satu famili yang sangat familiar mukanya dilihat dari jauh...rupa-rupanya teman sepejabat kat tempat lama...

lama lama jugak nak ingat nama officemate lama...akhirnya ingat jugak nama dia
Alahaiii...chomelnya anak-anak dia :-)
sekarang nie, dia sambung belajar kat IPTA...anaknya dah 2 orang, masa satu offfice dulu kecik lagi yang sulong sekarang nie dah 5 tahun dah....hmmmm....cepatnya masa berlalu tanpa disedari...borak-borak sekejap...memasing rasa macam baru jer keluar dari tempat lama....terasa sekejap nya masa melalui kitorang...
dalam setengah jam menunggu, sampailah sahabat lama dari jauh dengan familinya...
bila tengok anak-anak member tu, memasing dah semakin besar...pantasnya masa berlalu
"umur pun dah semakin berkurang, amal pulak bagaimana la agaknya aku nie...." bermonolog aku sendiri di dalam hati...

terasa juga macam baru semalam jer keluar dari tempat lama...tup tup, dah setahun dah bertugas di tempat baru...

benarlah dunia sudah hampir ke penghujungnya...
masa semakin singkat...dan terasa seperti baru semalam dilahirkan...
ayat-ayat seperti ini biasa di dengar sekarang -
"rasa macam baru semalam kita gi makan kat situ or sini..."
"rasa macam baruk jak sekejap kita sama-sama di sekolah menengah..."
"rasa macam baru jer jumaat, dah jumpa jumaat lagi..."
"eh, bukan kita baru jumpe ke semalam???..." dan sebagainya

Demi masa!

Sesungguhnya manusia dalam kerugian, Kecuali orang-orang yang percaya, dan membuat kerja-kerja kebaikan, dan saling berwasiat pada yang benar, dan saling berwasiat untuk bersabar. (103:1-3)

Sungguh, benarlah kita sentiasa berada di dalam kerugian....kecuali orang yang saling berpesan-pesan dengan kesabaran....

Sungguh, benarlah kita sentiasa berada di dalam kerugian, kiranya dunia menjadi tempat pergantungan kita...dan dunia juga yang kita kejar...
Sungguh, benarlah kita sentiasa berada di dalam kerugian, kiranya dunia yang bertindak sebagai jambatan kita ke akhirat...kita jadikan sebagai rumah abadi kita sedangkan di seberang sana menunggu rumah abadi yang sebenar....
Sungguh, merugilah kita jika dunia yang dikejar....harta yang banyak, kerja yang tak pernah selesai dan anak-anak yang ramai yang menjadi perlumbaan kita di dunia....hingga kita lupa, dunia abadi kita sentiasa menanti kita di saat nyawa kita terhenti...

Bila teringatkan masa-masa yang telah berlalu...terasa betapa banyaknya masa yang berlalu dengan rugi begitu sahaja, dan banyaknya masa yang dihabiskan dengan sia-sia, dan sungguh...begitu banyak juga dihabiskan dengan berbuat dosa...

Dan...sungguh MATI itu pasti, Hidup itu belum tentu lagi kepastian untuk keesokan harinya!

Post a Comment

Most Popular