14 April 2008

Get Inspired...get Motivated and Live your life to the fullest

Assalamu'alaikum dan Salam Bahagia...Semoga semuanya benar-benar bahagia dan ceria...;)
Ramai yang tertanya-tanya dan mencari-cari caranya bagaimana kita boleh lebih bertenaga, lebih bermotivasi dan lebih menghargai apa yang ada pada kita dan apa yang ada di sekeliling kita...saya pun kadang2 tertanya-tanya apakah ada cara lain untuk memotivasikan diri, menjadi orang yang lebih berjaya, lebih berguna, lebih dihargai dan lebih menyayangi diri sendiri, orang disekeliling, yang menyayangi saya dan persekitaran yang saya hirup dan bernafas dengan udaranya?...
How to get inspired?
How to get motivated?
How to Live our life to the fullest?....

Life is not always easy....sometimes u have the most wonderful and happiest moment in your life and sometimes you have the saddest and unluckiest moment in your life....but which of the moment you always encounter?...whenever you have a bad day, think about the unfortunate people or person around you. Then you'll feel that you are among the luckiest person in the world because there is other person or other people in this world whose their living is very hard, very difficult that they dont have money to buy food, they dont have work to do, the dont have house to live in, they dont have anything to be proud of.

Achieve one goal at one time...then you can see it's easy to achieve things in your life. What is your goal for today...what do you want to achieve today....spending time and day without a goal to achieve something will make you demotivated...handling one goal at one time will make it easier to achieve your goal. Apa gunanya hidup sekiranya tiada tujuan untuk dicapai samada kejayaan duniawi mahupun ukhrawi.

Find your inspiration...tak kisah la inspirasi itu dari kata-kata atau datangnya dari seseorang yang terkenal mahupun orang yang dekat dengan kita. Belajar dan kutip pengalaman dari seseorang yang telah melalui zaman kesukaran dan kejayaan mereka itu untuk dijadikan inspirasi buat anda. Jadikan perjalanan hidup mereka yang berjaya sebagai salah satu panduan untuk menjadi seorang yang lebih bermotivasi, lebih berjaya dan mempunyai keinginan yang tinggi untuk maju ke hadapan...sekiranya mereka boleh berjaya dengan keadaaan yang sukar, apatah lagi kita yang telah berada di zaman serba canggih dan penuh dengan teknologi ini...;)

Berpegang teguh - Istiqamah...Stick on it....some people they will make us demotivated and laugh on our effort to get motivated at all time. They might also criticize you....but...don't easily give it up....dont be a loser and dont get demotivated on what people say or cakap-cakap mengenai anda. Be strong and stick to your goal...sentiasa berpegang teguh dan kiranya terkeluar sedikit dari landasan, cepat2 perbetulkan diri dan berjalan semula di atas landasan yang betul.

Ada banyak lagi tips dan cara untuk menaikkan motivasi kita dan menjadikan kita lebih bertenaga untuk melakukan sesuatu dari hari ke hari...carilah di mana sahaja...kita harus dan wajib menjadi seseorang yang lebih baik dari hari semalam dan menjadi orang yang lebih baik dari hari ini...tumpukan minda, pemikiran dan jiwa kita untuk menjadi seseorang yang boleh dan jadi berjaya samaada di tempat kerja atau di dalam kehidupan seharian...jangan lupa juga untuk berdoa kerana doa merupakan senjata yang kuat bagi kita di dalam menjalani kehidupan yang penuh dengan cabaran dan dugaan ini.

Wallahua'lam
hari nie kami belajar mengenai knowledge management...sesuatu yang agak baru mungkin bagi hampir semua peserta international dan juga Malaysia sendiri. Diharapkan dapat diambil iktibar dan disebarkan apabila kembali bertugas nanti.

1 comment:

Anonymous said...

Robiah, it is very nice. u r not bad programmist, I like it.