09 January 2017

Travelllingbie : 3h2m Hong Kong dan Macau - Day 3

"Tourists went on holidays while travellers did something else. They travelled.” ~ Alex Garland

Hari ke-3 kami di sini, masing-masing dah tak sabar nak kembali ke tanahair. :))
Misi hari ke-3 adalah mencari Dim Sum halal di Masjid Ammar

Misi mencari dim sum tercapai. Alhamdulillah. Memang sedap dimsum di Kantin Masjid Ammar.
Pagi jam 9, kami check out dari Orchid Inn. Kami bertanyakan arah (direction) dengan staf hotel. Dia terangkan dalam kantonis dengan gayanya sekali. Saya pun, angguk2 je kepala dan ucapkan shie shie. Kami cari bas no. 112 di sebelah kiri dan kanan jalan. Tak jumpa perhentian bas utk bas 112. Rupernya kene menyeberang jalan.๐Ÿ˜‚. Tunggu bas 112 di seberang jalan. Dari bas stesen Labour Terminal ke South Pacific Hotel mengambil masa kira2 35min.

Untuk makluman, pengangkutan di sini sangat efisien dan mempunyai petunjuk arah yang jelas. Anda tidak akan sesat sekiranya anda berpandu arah tanda yang diberikan pada MTR atau stesen bas.

Turun dari bas, kami tanya penduduk tempatan. Mereka tak tahu Masjid Ammar di mana. Bila tunjuk alamat, mereka suruh naik bukit jalan terus dan belok kiri. Masjid Ammar di belakang hotel. Sampai di Masjid Ammar terasa nak sujud syukur๐Ÿ˜‚. Kantin di tingkat 5, lift pula rosak. Terpaksalah kami dengan gigih nya naik tangga ke tingkat 5 dengan haversack. Setibanya di kantin, duduk dan order dim sum di kaunter. Cumanya siao may masih belum ada lagi.

Satu hal yang menarik nya penduduk tempatan di sini, gaya bahasa dan tingkah laku mereka adalah kasar. Jangan terasa "offended" dengan tingkah laku mereka dan jangan cepat marah. Boleh hilang mood sekiranya kita mengambil peduli tingkah laku kasar mereka. Bila kita berada di negara yang kita lawati, kita perlu memahami budaya mereka. Seperti juga pengunjung yang datang ke negara kita, bagi yang bijak, mereka akan belajar serba sedikit budaya, do's and don'ts di tempat yang mereka hendak lawati. Begitu jugalah kita. Di sini, serba serbi nak cepat. Kalau teragak-agak atau berlengah lengah, mereka tidak akan melayan kita. Contoh terdekat, semasa kami hendak selesai makan, nampak sahaja pinggan kosong di atas meja, mereka akan cepat-cepat mengambilnya. Gaya kerja mereka efisien walaupun kasar.

“Stop worrying about the potholes in the road and celebrate the journey.”~ Fitzhugh Mulland
Apa-apapun, saya puas hati sebab sedapnyaaa dimsum dekat sini. Tak rugi menapak dan mencari tempat ni semata mata nak makan dimsum. Nasi Goreng seafood saiz regular seumpama makan untuk 3 orang. Banyak sangat. Tak mampu nak try semua dimsum. Nampaknye perut kami dah semakin kecil sejak berada di sini๐Ÿ˜.Total damage HK167 untuk 2 orang.

Lepas makan kenyang kenyang, terasa makin berat pulak nak bawak haversack ke destinasi seterusnya. Bahu dan pinggang dah terasa rasa lenguhnya๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Destinasi seterusnya, adalah Citygate Outlets. Mana tahu, kami bernasib baik. Jumpalah dengan barang-barang yang berkenan di mata dan di hati. Duit HK masih banyak lagi nie. :)) Namun, Citygate Outlet bukanlah tempat saya. Semua tak berkenan di hati. :)) Di sini, saya hanya habiskan duit dengan membeli kopi dan kami rehat sebentar sambil meluruskan bahu yang lenguh disebabkan mengusung haversack ke sana ke mari.

Dari Citygate Outlet, kami menapak ke pintu Ngong Ping 360 yang berada tidak jauh dari Citygate Outlet. Sekiranya anda berhajat untuk menaiki kereta kabel di Ngong Ping 360, saya cadangkan anda membeli tiket online. Ianya lebih murah. Di kaunter, tiket 2 hala perjalanan adalah HK185. Tiba-tiba saya rasa, sayangnya duit nak bazirkan untuk menaiki kereta kabel tersebut.

Di Hong Kong Disneyland kami hanya bergambar di pintu masuk sahaja. Dalam itineri yang dirancang, memang tiada rancangan untuk menghabiskan masa di Disneyland. Habis masa santai-santai di sini, seterusnya kami menaiki tren ke lapangan terbang Hong Kong.
Tren di Disneyland Resort
Misi hari ini :
1. Makan dimsum di kantin Masjid Ammar ✅ Alhamdulillah puas hati
2. City outlets ✅ lepak minum kopi ja bila masuk tempat outlet yang Sale serupa tak sale. Murah lagi beli di outlet Malaysia๐Ÿ˜
3. Ngong Ping 360 sampai entrance sahaja ✅ Cable car 2 hala HK185...macam mahal je. Actually, memang mahal pun dan tak plan pun nak naik cable car tersebut. Time tu la rasa sayangnye duit semata mata nak naik cable car ke tempat Buddha tu๐Ÿ˜‚
4. Disneyland entrance sahaja, sebab dah pegi Disneyland kat tempat lain
Di Pintu masuk Disneyland Resort sahaja. Ada rezeki boleh bawa anak-anak sedara ke sini. :))
Kami ke Lapangan terbang Hong Kong menaiki Airport Express. Tak sangka pulak kadarnya sangat mahal. hehehehe...bagi yang bercuti secara bajet, lebih baik anda menaiki bas di Citygate Outlet ke Airport Hong Kong. Itu lebih murah.

Setibanya kami di airport, kami kembalikan kad Octopus untuk mendapatkan semula deposit. Setelah ditolak yuran servis, duit dikembalikan sebanyak lebih kurang HK33.90

Kami bernasib baik kerana tiba awal di lapangan terbang dan sejam sebelum penerbangan, baharulah saya perasan, terminal berlepas kami adalah di Terminal 2. Nasib baik kami berada di Terminal 2 waktu itu dan sedang menuju ke Terminal 1. Di hadapan pemeriksaan imigresen, boarding pass yang dicetak tidak diterima kerana tiada barcode. Dengan diiringi polis imigresen, kami ke kaunter Airasia untuk mendapatkan boarding pass yang baru.

Terminal 2 - sekiranya penerbangan anda di Terminal 2, pastikan anda sampai lebih awal kerana anda perlu menaiki tren sambungan untuk ke pintu berlepas. Selepas melepasi imigresen, anda akan menaiki tren sambungan ke pintu berlepas anda. Pastikan Gate Number anda adalah betul dan anda keluar di stesen yang betul.

Jaulah kali ini, saya berjaya mengekalkan berat haversack kepada 7kg. Memang tak shopping apa-apa pun di Hong Kong mahupun di Macau. Hanya beli  sedikit souvenir sahaja untuk dibawa balik. Dan duit HKD juga masih banyak lebihan.

Actually, there are many things to explore and to visit in Hong Kong. However, for me...this is the country I least prefer to travel after seeing the people and the surroundings.

To sum up the total expenses from air tickets to everything:



Dengan ini, #travellingbie mengundur diri dulu buat masa ini dan kita jumpa lagi pada entri yang akan datang dengan destinasi yang lain.

“No one realises how beautiful it is to travel until he comes home and rests his head on his old, familiar pillow.” Lin Yutang

No comments: