04 September 2015

Travellingbie : Rinjani Lombok: Day 1 - CHERAS > KLIA 2 > LOMBOK > SEMBALUN > POS 2

27 Ogos 2015 - Khamis
7th of us - The Fellowship of Rinjani began on 27th August 2015. Some of us are strangers to others and some of us have been friends for so many years. The 7th of us, became friends in the virtual world and we just met at KLIA2 before flying to Lombok. There's uniqueness of Ukhuwah of Climbers and Travellers which i never find in others. Alhamdulillah!

Saya mulakan dengan Bismillahirrahmaanirrahiiim. Semoga Allah swt melindungi perjalanan kami semua. Sejujurnya, saya tidak yakin untuk mendaki Gunung Rinjani sehingga ke puncak. Pendakian yang mengambil masa yang agak lama telah lama saya tinggalkan. Walaubagaimanapun, tiket telah dibeli, persediaan telah dibuat walaupun sangat tidak rapi dan tahap kekuatan fizikal juga agak goyah berbanding persediaan saya mendaki Gunung Kinabalu pada tahun yang lepas. Akan tetapi sebagai salah seorang orang gunung dan pernah menakluk gunung-gunung di Malaysia, saya mengambil quote Sir Edmund Hillary sebagai panduan " It's not the mountain we conquer, but ourselves".

Sedikit maklumat mengenai Gunung Rinjani:
Gunung Rinjani terletak di Gunung Rinjani National Park, Lombok Indonesia. Taman Negara tersebut berkeluasan 41,000 ekar diliputi oleh gunung-gunung dan hutan-hutan berekosistem Nusa Tenggara. Waktu yang sesuai untuk mendaki adalah sekiran Mei - November di mana cuaca nya kering dan panas. Pada musim hujan, taman negara tersebut ditutup kepada umum untuk mengelakkan bencana dan kemalangan. Inilah gunungnya yang akan kami daki. Doakan kami semua selamat! :))
Map of Mount (Gunung) Rinjani, Lombok, Indonesia

Seawal jam 416am keluar rumah ke ERL Putrajaya. 450am tiba di ERL, terlepas pulak tren pertama ke KLIA2, tunggu pula tren ke-2 jam 5.20am. Sambil menunggu tu terasa seperti tertinggal sesuatu. Rupa-rupanya benda penting yang tertinggal - TONGKAT!. Apalagi, berlari-lari lah ke tempat letak kereta untuk mengambil tongkat dalam masa 5 minit lagi tren nak sampai. Penat berlari-lari, seumpama naik gunung ja. Nasib baik sempat tiba sebelum tren sampai. Alhamdulillah. Mana-mana ekspedisi, ada sahaja tragedinya :))

540am tiba di KLIA2 dan berkumpul di hadapan Information Counter, terus ke tempat wrapping beg. Sayang beg kalau tak wrapping :)). Selesai check in di U14, kami solat subuh di surau atas balai pelepasan antarabangsa. Memandangkan masa masih panjang, kami berkumpul di hadapan Cafe Irish Sandwiches sambil menikmati makan awal pagi, homemade sheppard pie.
Jam 7 pagi, masuk ke balai pelepasan dan melepasi proses imigresen dan sebagainya. Boarding Gate L2, dekat je dengan pemeriksaan imigresen. Penerbangan kami dengan AK308 ke Lombok mengambil masa lebih kurang 3 jam 10 minit.
840am - Fly high to Lombok sambil menikmati makan pagi roti canai yang disajikan oleh gadis cantik Airaisa.
1145am - Tiba di Lombok. Urusan pemeriksaan dokumen dan beg mengambil masa lebih kurang 30min
Guide kami, Zen telah setia menunggu di luar balai ketibaan. Sebelum tu singgah dahulu ke kedai serbaneka untuk membeli air. Kos Rp52500
Jam 1230pm, kami bergerak dari Lapangan Terbang menuju Sembalun dengan menyinggah di beberapa pitstop. Perjalanan ke Sembalun, sekiranya tiada menyinggah akan mengambil masa lebih kurang 2 jam.

1st pitstop - Kedai Mutiara
2nd pitstop - Singgah ditempat makan utk mkn tengahari dan solat. Makan di area kawasan Masbagi - makanannya sedap sangat dan suasananya nyamann. Ikan goreng, ayam goreng, sayur ayer, tauhu goreng, sambal yang sgt sedap dan ayer kelapa yang kaww...kenyang sampai malam. Selepas makan dan solat asar,kami meneruskan perjalanan ke Sembalun.

Jam 4pm - selesai makan dan solat.

530pm tiba di Sembalun. Berhenti sekejap di ladang strawberri utk makan strawberri yg manis dan sedap. Sampai di rumah trekker & porter di Sembalun menghampiri jam 6pm. Mengemas dan mengasingkan barang2 utk di bawa oleh porter dan yg dibawa sendiri. Solat maghrib dulu sebelum bertolak.
650pm - memulakan perjalanan dari Sembalun ke Pos 2. Pengalaman trekking waktu malam memang tiada harganya - Priceless. Indahnya kejadian Allah swt pada waktu malam, angin sejuk menerpa muka kami dan perjalanan kami ditemani bulan terang dan bintan-bintang yang bertaburan.
850pm - tiba di Pos 1 rehat sebentar (2jam)
930pm - kami tiba di Pos 2 dalam masa setengah jam
Kelihatan porter sedang menyiapkan tapak khemah, dan memasak. Terkejut diorang kami dah sampai....cepat katanya :))

Kami rehat-rehat dan solat sementara menunggu chef menyiapkan makanan malam. Selepas makan malam, masing-masing melabuhkan tirai malam dan berehat untuk perjalanan yang lebih panjang keesokan harinya.

"How to get the best of it all? One must conquer, achieve, get to the top; one must know the end to be convinced that one can win the end - to know there's no dream that mustn't be dared. . . Is this the summit, crowning the day? How cool and quiet! We're not exultant; but delighted, joyful; soberly astonished. . . Have we vanquished an enemy? None but ourselves. Have we gained success? That word means nothing here. Have we won a kingdom? No. . . and yes. We have achieved an ultimate satisfaction. . . fulfilled a destiny. . . To struggle and to understand - never this last without the other; such is the law" ~ George Mallory, Climbing Everest: The Complete Writings of George Mallory


No comments: