09 December 2014

Sneak Preview: Bandar Sri Putra Bangi

Sneak Preview 1:

Dalam 3 minggu yang lepas, saya memanjangkan kaki untuk melihat rumah contoh Putra 1 di Bandar Sri Putra Bangi. Senang ja nak cari Sales Gallery UMLand. Tepi highway nak ke Nilai berdekatan dengan KUIS kalau tak silap saya. Memang betul-betul tepi highway. Sekiranya anda dari UPM Serdang hendak ke Nilai atau sebelah selatan, anda akan nampak progress pembangunan kawasan tersebut betul-betul sebelum Tol Putra Mahkota.

Berkonsepkan ala-ala Resort, dan Low density, saya menyukai persekitarannya yang tidak padat kerana hanya ada lebih 500 unit rumah sahaja bagi kawasan tersebut. Freehold, Full facilities. Fasiliti dan kemudahan di sediakan : taman permainan kanak-kanak, kolam renang, sauna, gym, dewan, taman permainan, bola keranjang dan badminton court dan lain-lain lagi.
Blok 1 dan Blok 2 masih ada beberapa unit sahaja lagi. Blok 1 walaupun tidak tinggi, 3 @ 4 tingkat, tetapi mempunyai lift dan sekarang ini dijual dengan harga dari RM479k selepas diskaun. Price available from RM479k ke atas. Blok 1 Low density, hanya 4 tingkat tapi ada lift, 2 car park, from 1100 sqft.

Manakala Blok 2, 3 tingkat dan tidak mempunyai lift. Blok 2 dari rm345k 863 sqft 3bilik2bilikair, takde lift, tapi 3 tingkat ja. Layout plan, semua bilik tersembunyi. 

What u see at show room lebih kurang sama, cuma interior design tu tak termasuk la dlm harga rumah. Bilik air berjubin penuh, bilik tidur berlantaikan kayu (x ingat nama), big tiles, beranda besar boleh berkebun kot...:)) show gallery dibuka setiap hari. Yang berminat nak tgk show gallery n unit available contact umland.com.my — at Bandar Sri Putra, Bangi atau boleh layari http://www.putrasatu.com.my/

Diskaun diberikan sebanyak 7% dan harga RM479k adalah selepas diskaun bagi Blok A. Manakala, Blok B pula RM345k selepas diskaun. Saya suka design dan furnishing rumah ini. Kemas dan nampak selesa. Jubin tandas sehingga ke atas, jubin lantai yang besar dan layout bilik semuanya tersembunyi bagi tujuan kekemasan

Jom cuci mata tengok hiasan dalaman rumah contoh ini:




Saya sertakan contoh kiraan komitment bulanan bagi harga rumah tersebut. Sebagai contoh:
Harga Rumah = RM479,000.00
Loan Entitlement = 90% = 431,100.00
Deposit = 10% ( yang ini saya tidak mengambil kira rebate atau diskaun yang diberikan oleh pemaju kepada bakal pembeli)
Tempoh pembayaran = 30 tahun
Dengan kadar interest dari 4.35%, komitment bulanan adalah sebanyak RM2,146.00.

Dan pastikan semua komitment bulanan anda tidak melebihi 65% dari gaji anda. Sekiranya lebih 65%, anda akan mengalami kesakitan berbelanja setiap bulan memandangkan anda perlu memberi komitmen yang tinggi terhadap hutang-hutang anda.

"Home is where we should feel secure and comfortable." Catherine Pulsifer 

No comments: