13 November 2014

Bedah Buku : Maharaja Wang : Manfaatkan Sepenuhnya Insuran

If a child, a spouse, a life partner, or a parent depends on you and your income, you need life insurance.~Suze Orman

Saya berpendapat, hampir setiap orang perlukan insuran. Tetapi insuran yang bagaimana itu, terpulang kepada keperluan masing-masing.

Yang perlu anda tahu mengenai insuran adalah = insuran adalah instrumen kewangan yang hebat, sekiranya anda menggunakannya dengan betul.

Apakah tujuan insuran??? - untuk melindungi anda daripada mengalami kerugian kewangan yang lebih besar seperti rawatan pembedahan atau perubatan, rumah, kereta dan sebagainya. Anda tidak perlu mengambil insuran untuk perkara-perkara yang rendah nilainya.

Bagi seorang yang mempunyai tanggungan, memang sesuai untuk mengambil insuran hayat kerana mereka mempunyai tanggungan. Sekiranya mereka meninggal, yang ditanggung sekurang-kurangnya akan mendapat pampasan kewangan. Bagi yang tiada tanggungan, tidak perlulah mengambil insuran hayat, dan dicadangkan untuk mengambil insuran bertempoh dengan membayar premium yang rendah. Anda dilindungi dan lebihan wang anda itu bolehlah dilaburkan ke tempat yang lain. Jangan bazirkan wang pendapatan anda untuk sesuatu yang anda tidak akan dapat nikmati, kerana yang akan mendapat wang tersebut adalah waris anda. Itupun selepas anda meninggalkan dunia ini.

Berapa pula nilai perlindungan yang perlu diambil??
Tuan Azizi Ali mencadangkan  = dengan mendarabkan pendapatan tahunan sebanyak 5 kali. Contoh:
Pendapatan tahunan = RM100,000.00 x 5 = RM500,000. - jumlah yang mencukupi untuk memberi pendapatan kepada waris anda.


Biasa dengan ayat-ayat power ini dari agen insuran???
  1. Anda patut membeli pada usia muda kerana anda mungkin tidak akan dapat diinsurakan pada masa hadapan;
  2. Anda akan memperolehi sejumlah wang yang banyak di akhir polisi nanti;
  3. Sekiranya anda berhenti membayar sekarang, anda akan kehilangan semua yang anda telah bayar;
  4. dan lain-lain lagi ayat power...
Saya pernah menghadapinya...biasanya agen insuran ini akan memainkan emosi kita apabila mempromosikan produk mereka. Mereka akan menyentuh emosi kita dan dengan senang sahaja kita akan bersetuju dengan cadangan mereka. Selepas mendapat bayaran, dan lebih beruntung lagi, kita membuat bayaran melalui sama ada auto debit bank ataupun di cajkan kepada kad kredit, selalunya agen-agen ini akan melupakan kita kerana mereka sibuk untuk mencari pelanggan yang baru. Saya pernah terkena dan sehingga sekarang agen tersebut tiada khabar berita. Bertanya khabar pun tidak, apatah lagi untuk mengemaskini status atau apa2 berita terbaharu mengenai pelan tersebut. Menghantar kalendar tahun baru pun tiada...Bagi saya, sekurang-kurangnya bertanyakan khabar berita akan membuatkan kita rasa dihargai sebagai pelanggan...agen insuran hanya akan menghubungi kita sekiranya mereka ada tujuan untuk menjual produk mereka yang lain dan sekaligus menambahkan komisyen mereka. - Mohon maaf kepada agen insuran yang bekerja dengan penuh dedikasi dan sentiasa tidak lupa kepada pelanggan-pelanggan mereka. Saya masih belum menemui agen insuran yang sangat bagus seperti itu. Beruntunglah bagi anda yang mana agen insuran sentiasa berhubung dengan anda, bertanya khabar dan sebagainya, sehingga mereka sudah menjadi sebahagian dari keluarga anda. Malang bagi saya kerana saya masih tidak menjumpai agen insuran yang sedemikian bagus.

No comments: