09 November 2014

Bacaan: Panduan Membeli Rumah Pertama Anda

Anda belum memiliki rumah? dan anda belum terfikir pun untuk membeli rumah? atau anda berkira-kira untuk membeli rumah impian anda, tetapi masih tidak mempunyai cukup dana dan gaji anda tidak mampu untuk membayar rumah impian anda?

Makanya, anda perlu membeli dan membaca buku ini. Buku ini merupakan panduan bagi individu yang mahu membeli rumah kediaman sendiri tetapi tidak tahu caranya dan tidak mempunyai motivasi yang kuat untuk memiliki rumah sendiri.

Sebelum saya mulakan rumusan dari pembacaan buku ini, izinkan saya bercerita serba sedikit mengenai kisah rumah pertama saya. Saya beli rumah tersebut lebih kurang 10 tahun yang lalu. Rumah tersebut merupakan Apartment Medium-Cost dan ianya bukanlah rumah idaman saya. Saya beli berdasarkan keperluan dan kesedaran bahawa dengan menyewa tidak membawa apa-apa faedah kepada saya. Saya hanya membantu tuan rumah membayar pinjaman perumahan beliau di samping menguntungkan tuan rumah.

Atas kesedaran tersebut, dengan gaji bulanan yang sedikit, saya usahakan juga mencari sebuah rumah yang boleh menjadi milik saya pada masa tersebut. Sebelum itu, beberapa tahun sebelumnya terdapat satu tawaran yang menarik dari pemaju rumah berhampiran dengan rumah sewa saya, dengan tawaran harga rumah RM72,000 bagi sebuah rumah apartment yang mempunyai lift, 3 bilik dan 3 bilik air, ianya memamng berbaloi. Tetapi, kekangan kewangan pada masa itu menggagalkan usaha saya untuk memiliki rumah sendiri, kerana saya perlu membayar 10% deposit + booking kepada pemaju. 10% deposit yang berjumlah sebanyak RM7,200 pada 11 tahun yang lepas adalah sangat besar bagi saya yang bergaji sangat sedikit pada masa itu. Dengan perasaan kecewa, saya teruskan membayar sewa bulanan sebanyak RM500 kepada tuan rumah. 

Rumah ke-2 yang saya jumpa juga gagal saya beli. Nilai jualan pada masa itu adalah RM100k. Rumah Sub-Sale tersebut telah dilengkapi dengan Kitchen Cabinet. Walaupun rumah tersebut mempunyai 3 bilik, ianya bukanlah mempunyai 2 bilik air, 2 bilik air tersebut adalah 1 bilik air dan 1 bilik mandi dan sqft rumah juga agak kecil. Biasanya rumah sub-sale memang akan semakin mahal kerana nilainya meningkat dari tahun ke tahun.

Pencarian kali ke-3 barulah berjaya dan pada masa yang sama, simpanan EPF dari Akaun Pertama untuk tujuan pembiayaan rumah mencukupi untuk membayar deposit sebanyak 10% beserta kos-kos tersembunyi yang lain. Habis kesemuanya dikeluarkan untuk tujuan tersebut. Membeli rumah pertama memang memeritkan, memenatkan dan penuh cabaran. Walaupun rumah kecil dan kiut miut dan ianya bukanlah rumah idaman saya, saya bersyukur kerana mempunyai tempat berteduh dan lebih penting rumah saya sendiri. Harga pada masa tersebut tidak sampai pun RM100k dengan 3 bilik dan 2 bilik air. Itu lebih kurang 10 tahun yang lepas. Sekarang ini, rumah tersebut telah melebihi sekali ganda nilai dari yang saya beli lebih 10 tahun yang lepas.

Sekarang ini, walaupun rumah semakin mahal dan harga semakin tidak masuk akal, banyak insentif telah diberikan sama ada dari pemaju dan sebagainya. Bagi pembelian rumah pertama, anda boleh mengisi permohonan untuk pembelian rumah pertama dengan kos RM250k ke bawah. Pinjaman dari bank juga dalam lingkungan 90% dan ada juga yang 100%. Dan sekarang ini, banyak buku-buku yang menceritakakn garis panduan bagaimana untuk memiliki rumah. Seminar-seminar hartanah pun semakin banyak sekarang ini untuk meningkatkan motivasi anda membeli rumah. Bahkan anda boleh menjadi jutawan di dalam bidang hartanah ini. Tidak akan ada alasan untuk memiliki rumah sendiri. Kalau gaji bulanan anda tidak diagihkan untuk membayar pinjaman perumahan, duit gaji bulanan anda akan habis juga sebelum tiba gaji yang seterusnya sekiranya anda tidak bijak di dalam menguruskan kewangan. Rumah tiada, gaji habis entah ke mana!

Persoalannya - adakah anda bersedia??? atau masih selesa dengan menyewa???

Bacalah buku ini! Ianya akan mengubah persepsi dan pemikiran anda bahwa, adalah merugikan sekiranya anda selesa untuk menyewa sepanjang hidup anda! begitu juga sekiranya anda selesa tidak membebankan diri anda dengan hutang pinjaman rumah kerana selama ini anda duduk dan diam di rumah pusaka keluarga anda. Belilah sekurang-kurangnya 1 rumah sekiranya anda risau gaji anda semakin berkurang dengan membayar hutang rumah setiap bulan.

Kandungan buku ini adalah seperti di bawah, anda teruja atau tidak untuk membaca buku ini setelah melihat isi kandungannya???
Selamat mencari dan selamat membaca :)
A good financial plan is a road map that shows us exactly how the choices we make today will affect our future.~Alexa Von Tobel

No comments: