Monday, November 8, 2010

345 hari mencari cinta...

Cinta dunia...Cinta akhirat
kiranya kita merasakan dunia ini tidak mencukupi bagi kita, pilihlah Akhirat...InsyaALLAH, hati tenang, fikiran tidak kacau dan serabut, perasaan tidak resah gelisah memikirkan hidup kita sentiasa sibuk mengejar dunia dan memikirkan kerja di pejabat yang tak pernah selesai, sentiasa merasa cukup dan perasaan sentiasa rasa kurang (rumah dah ade, nak besarkan lagi dengan hutang, kereta tak habis lagi bayar, beli yang baru dengan menambah hutang, keinginan mengatasi keperluan) dengan segala yang kita ada ini terhapus, biarlah rezeki yang ada mencukupi buat kita hidup di dunia fana ini...
tetapi, jangan disalah ertikan pulak - tuntutan mencari rezeki itu wajib dan sentiasa merasa cukup itu bukanlah bermakna kita tidak perlu berusaha dan berlumba-lumba untuk menjadi kaya raya, kerana orang kaya yang beriman dan tawadhu' itu lebih baik dan tinggi nilainya...
wajib bagi kita memikirkan apakah bekalan untuk akhirat kita mencukupi?
cukupkah sekadar solat 5 waktu sehari semalam, puasa sebulan di bulan Ramadhan, zakat apabila cukup nisab, pergi Haji ke Mekah sekiranya berkemampuan...cukupkah semua ibadah yang kita telah lakukan itu menjadi bekalan dan menolong kita di sana kelak?...saya sendiri pun tidak tahu bagaimana nasib saya nanti...sama-sama kita berdoa, semoga ibadah kita yang tidak seberapa di dunia ini diterima dan dapat menolong kita di sana kelak...Aaamin!

Saya titipkan di sini dzikir - mudah-mudahan bermanfaat untuk semua:
Dzikir : Hasbiyallahu Laa ilaaha illaa hua , 'alayhi tawakkaltu wahua robbul-ul-'arsh-el-'azeem " Cukuplah Allah bagiku, Tiada Tuhan (yang berhak disembah) kecuali Dia, hanya kepada-Nya aku bertawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki' Arsy Yang Agung." (7X) 
Keutamaannya : Barangsiapa yang membacanya di waktu pagi dan petang sebanyak tujuh kali, maka Allah mencukupkan baginya segala yang ia butuhkan dari urusan dunia dan akhirat.  (H.R. Ibnu Sunni,Abu Dawud) 

Pencarian mencari cinta bagi hari ke-15 berakhir di sini...InsyaALLAH, ada kudrat dan waktu yang terluang, pencarian cinta diteruskan :-)
Post a Comment

Most Popular