18 November 2015

Bila TV Dah Tak Ada

Sedih ke sebab TV yang merupakan media terpenting di kebanyakan rumah-rumah sudah tiada - dijual, ditarik balik atau saje-saje menjual?? Teringat lagi masa mula-mula terfikir nak jual TV yang tersergam indah di ruang tamu, macam-macam yang ada dalam fikiran ni. Boleh ke hidup tanpa TV? Nanti jadi bosan ke hidup aku tanpa TV? Macamana nak tau keadaan dunia luar kalau tak ada TV? Macamana nak tengok series favourite kalau tak ada TV? Dan macam-macam lagi...lama jugak nak putuskan sama ada nak jual atau tidak, sehinggalah suatu hari tu....

Balik dari kerja...buka TV, channel TV3 cerita tak membangkitkan sel-sel minda, channel lain membosankan, sehinggalah kebosanan semakin menerjah walaupun media hiburan ada di hadapan mata. Walaupun channel tv free sudah mula banyak disediakan sekarang ini, tetapi kebosananan melanda bila melihat rancangan-rancangan yang semakin jatuh merudum kualitinya. Saat itu saya putuskan untuk menjual tv tersebut. Ambil gambar dan pos kan di dalam media social. Harga pun tak diputuskan lagi nak jual berapa. Namun kata hati..."just try my luck. Kalau ada yang nak beli, Alhamdulillah. Kalau tak ada, biarkan sahaja tersadai di ruang tamu."

Tak lama selepas saya iklankan di dalam fb, ada yang komen dan "private message" berminat denganTV tersebut. Tanpa berfikir panjang lantas setuju dengan harga RM300 yang terlintas di kepala dan bukannya juga saya begitu terdesak memerlukan duit tersebut. "Buyer" pula seorang yang sangat saya kenal dan sangat saya hormati. Makanya, kalau nak dikatakan menyesal menjual murah tidaklah sangat. Sekurang-kurangnya TV tersebut dapat memberi manfaat dan digunakan untuk menceriakan homestay beliau. Masa tu tak ingat dah berapa rm beli tv tersebut. TV masih elok berbalut dengan plastik pada bahagian tepinya dan seolah-olah seperti masih baru.

Sudah lebih seminggu rumah ini tiada TV. Tiada "moving entertainment" yang boleh ditonton ketika kebosanan atau kepenatan. Dan lebih seminggu jugalah saya dapat merasakan manisnya tenang, manisnya bersederhana dan aman damainya dunya. Masa terasa lebih panjang dan kadang-kadang saya gunakan untuk mengemas rumah, membaca dan menggilirkan bacaan antara satu sama lain. Banyak bende lain yang berjaya diselesaikan. Banyak juga buku yang telah habis dibaca intipatinya sekaligus disimpulkan diruangan #Readingmetime

Bila saya terasa bosan atau nak dengar berita terkini atau sekurang-kurang ada bunyi, saya akan "on" kan radio😊
Dan mungkin juga, tanda-tanda menunjukkan bahawa saya sudah semakin tua😊

No comments: