Tuesday, April 8, 2014

Yang Maha Memelihara

Surah Hud, Verse 57:

فَإِن تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ وَيَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّونَهُ شَيْئًا إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ 

Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya aku telah menyampaikan kepadamu apa (amanat) yang aku diutus (untuk menyampaikan)nya kepadamu. Dan Tuhanku akan mengganti (kamu) dengan kaum yang lain (dari) kamu; dan kamu tidak dapat membuat mudharat kepada-Nya sedikitpun. Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pemelihara segala sesuatu.

AL MUHAIMIN (Yang Maha Memelihara), Dia yang memperhatikan makhluk-makhluk-Nya, seperti mengurusi tindakan, rezeki dan kematian hamba-Nya, yang memperhatikan dengan pengetahuan-Nya, milik-Nya dan perlindungan-Nya. Menguasai mengharuskan memiliki pengetahuan, pemilikan mengharuskan adanya kesempurnaan kemampuan dan kekuasaan, sedangkan perlindungan mengharuskan adanya tindakan.

Setiap hamba Allah adalah pelindung hatinya sendiri, mengawasi kedalaman hatinya dan mengawasi rahasia-rahasia hatinya, memperbaharui sifat-sifatnya, dan melindunginya sesuai dengan tuntutan pembaharuannya. Sehingga ia tetap berada dijalan yang lurus dan benar sesuai dengan apa yang diperintahkan Allah kepadanya.
Imam Al-Ghazali

Surah An-Nisa, ayat 132:

وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا

Dan kepunyaan Allah-lah apa yang di langit dan apa yang di bumi. Cukuplah Allah sebagai Pemelihara.
Cukuplah Allah swt sebagai Pemelihara hambaNya ini...
Dipelihara dari 'aib
Dipelihara dari dibukakan 'aib
Dipelihara dari membuka 'aib
Cukuplah Allah swt sebagai pemelihara dari manusia-manusia jahat yang sentiasa ingin membuka 'aib hambaNya
Cukuplah Allah sebagai pengubat jiwa dan duka...

Allahul Musta'an
Post a Comment