Sunday, July 14, 2013

Refleksi Ramadhan 1434H – Hari 5 - 14 Julai 2013

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.



Firman Allah SWT maksudnya : "Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.(Iaitu) orang-orang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan."(Surah Ali-Imran ayat 133-134)

Ciri-ciri orang bertaqwa – yang ke-4:
4.: Orang-orang yang berbuat kebaikan.

Banyak cara dan jalan untuk kita berbuat kebaikan.
Bulan Ramadhan ini, terlalu banyak jalan yang dibuka untuk kita membuat kebaikan. Salah satunya memberi makan anak-anak yatim. Membantu kaum keluarga yang di dalam kesempitan. Membantu sahabat-sahabat yang berada di dalam kesempitan samada dari segi kewangan, mental dan masalah-masalah lain. Dan sejuta satu cara yang ada untuk kita berlumba-lumba membuat kebaikan. Pilih sahaja cara yang kita mampu dan yang boleh kita lakukan.

Daripada Ibnu Abbas RA, daripada Rasulullah SAW mengikut apa yang di riwayat daripada Tuhannya Tabaraka wa Ta’ala: “Sesungguhnya Allah telah menulis segala perkara kebaikan dan keburukan, kemudian Dia menerangkan perkara tersebut. Barangsiapa yang bercita-cita (berazam) untuk melakukan kebaikan, (tetapi) dia tidak membuatnya, Allah akan menulis di sisinya satu kebaikan yang sempurna. Sekiranya dia bercita-cita dan melakukan perkara kebaikan tersebut, Allah Azza wa Jalla akan menulis di sisinya 10 kebaikan hingga 700 kali ganda bahkan berganda-ganda lagi. Dan sekiranya dia bercita-cita untuk melakukan keburukan sedangkan, (tetapi) dia tidak membuatnya, Allah akan menulis di sisinya satu kebaikan yang sempurna. Dan sekiranya dia bercita-cita untuk melakukan kejahatan serta melakukan perkara kejahatan tersebut, Allah akan menulis di sisinya satu keburukan sahaja.”[Muttafaqun ‘alayh]


Rahmat Allah amat dekat kepada hamba-hambaNya yang berbuat kebaikan. 
Firman Allah di dalam Surah Al-A'raaf ayat 56:
Dan janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdoalah kepada-Nya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik. [Q.S. al-A'raaf: 56]

Berdo'a juga antara salah satu cara untuk berbuat kebaikan. Do'a untuk diri sendiri, untuk kedua ibu bapa, untuk kaum keluarga, untuk sahabat-sahabat, untuk seluruh muslimin dan muslimat dan untuk agama serta negara kita juga merupakan salah satu dari tindakan-tindakan kebaikan yang boleh kita lakukan.

Jadilah kita di antara orang-orang yang berbuat kebaikan kerna dengan berbuat baik itu juga merupakan sedekah kepada diri kita sendiri.

Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu dia berkata : Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda : Setiap anggota tubuh manusia wajib disedekahi, setiap hari dimana matahari terbit lalu engkau berlaku adil terhadap dua orang (yang bertikai) adalah sedekah, engkau menolong seseorang yang berkendaraan lalu engkau bantu dia untuk naik kendaraanya atau mengangkatkan barangnya adalah sedekah, ucapan yang baik adalah sedekah, setiap langkah ketika engkau berjalan menuju shalat adalah sedekah dan menghilangkan gangguan dari jalan adalah sedekah.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Marilah kita sama-sama islahkan diri, marilah kita sama-sama perbaiki diri sendiri, marilah kita sama-sama berjalan seiring menuju jalan Allah. Bila mana kita hendak memperbaiki diri kita, cubaan dan dugaan akan lebih tinggi kerna jalan menuju syurga itu banyak ranjau dan durinya. Namun, kita perlu istiqamah di dalam menangani semua cubaan dan dugaan tersebut kerna akhirannya akan sangat manis, lebih manis dan sedap dari apa sahaja yang manis dan sedap di dunia fana' ini.


Allahu Ta’ala A’lam.
Post a Comment