18 November 2014

Bacaan: Maharaja Wang - Pelaburan

“An investment in knowledge pays the best interest.” ~Benjamin Franklin

Dalam membuat mana-mana pelaburan, kita kene ada ilmu. Tanpa ilmu, anda berisiko besar menghadapi kerugian samada besar atau kecil, ratus ringgit atau beribu ringgit atau puluhan ribu, tanpa ilmu juga anda akan menjadi pelabur yang gopoh dan pendek akal.
Sebelum membuat apa-apa pelaburan, kajian terperinci perlu dilakukan oleh mana-mana pelabur. Sama ada, anda ingin melabur di dalam hartanah, unit saham, emas dan sebagainya, anda perlu buat kajian.

Dari mana-mana buku yang saya baca mengenai hartanah, bukan senang untuk membeli hartanah, dan bukan juga susah untuk membeli hartanah. Yang penting, kita kene ada ilmu. Ilmu menilai, ilmu membuat kajian, ilmu menafsir lokasi, ilmu menganggarkan nilai dan sebagainya. Ration 100:10:1 mungkin boleh dijadikan kayu ukuran untuk membeli rumah bagi kediaman impian anda atau untuk pelaburan. Lawatilah banyak rumah contoh dan dapatkan sebanyak mungkin maklumat mengenai kawasan persekitaran, apa yang ditawarkan, projek-projek mega yang bakal dimajukan di sekitarnya dan lain-lain lagi. Terpesonalah dengan keindahan dan kecantikan susun atur reka dalaman rumah contoh berkenaan, tetapi jangan terlalu leka dengan janji-janji manis sang penjual kerana ianya mungkin akan merugikan kita.

Jangan cepat gelojoh dengan tawaran yang diberikan, anda telah diingatkan berulang-ulang kali bahawa anda perlu membuat kajian di dalam sesuatu pelaburan. Sekiranya anda ingin melabur di dalam hartanah, dalami lah ilmu hartanah dengan membaca banyak buku-buku yang berkaitan, dengan mendapatkan maklumat dari Internet sebagai maklumat tambahan, dengan menghadiri seminar-seminar yang berkaitan dan sebagainya. Bila ilmu penuh di dada, barulah anda dapat membuat penilaian yang mungkin akan memberi keuntungan yang besar kepada anda. Saya tidak nafikan, ada juga keburukan di dalam melakukan kajian yang mendalam dan agak lama terhadap sesuatu pelaburan di mana anda berkemungkinan akan terlepas peluang yang menguntungkan anda.

Siapa kata, pelaburan sentiasa berakhir dengan keuntungan, sama ada besar atau kecil??? Semakin tinggi keuntungan sesuatu pelaburan, semakin tinggi risiko yang akan anda hadapi. Persoalannya sekarang ini, "adakah anda sanggup mengambil risiko tersebut"???. Jadinya, untuk mengurangkan risiko, anda perlu ada ilmu pengetahuan!

Knowledge is power. Information is liberating. Education is the premise of progress, in every society, in every family.~Kofi Annan

No comments: