30 March 2014

Travellingbie : KL-Jakarta-Bandung-KL Mac 2014 ~ Pre-Musafir (few days before)



Segala puji-pujian bagi Allah SWT, Tuhan sekalian alam.
Baru ada kesempatan untuk menulis jurnal kembara yang pertama bagi tahun ini.
Musafir kembara kali ini sangat banyak cabaran-cabarannya.

Tiket yang dibeli tahun lepas nyaris lagi dibatalkan memandangkan hampir semua dari kami tidak dapat mengembara bersama disebabkan kekangan-kekangan teknikal.

Buku merah saya pula masih belum di kemaskini berikutan kesibukan kerja-kerja pejabat yang kritikal dan mendesak untuk diselesaikan. Hampir-hampir lagi saya putus asa bilamana buku merah masih belum di perbaharui selang 2 hari lagi hendak musafir. Namun, Allah SWT temukan saya dengan sahabat-sahabat yang sudi menolong walaupun ada di Antara mereka tidak saya kenali.

Berikutan insiden #MH370 sebelum tarikh penerbangan kami ke Jakarta, sepupu saya pula tidak mendapat green light dari kedua ibu-bapanya, memandangkan situasi cemas seperti #MH370 tersebut dikhuatiri akan memberi tempias kepada penerbangan kami. Ibu bapa mana yang tidak risau bilamana insiden tersebut terjadi dan anak mereka pula hendak terbang walaupun hanya ke Negara seberang. Saya pula nyaris lagi bernekad untuk travelling solo. Pun begitu, di saat-saat akhir, sehari lagi hendak terbang ke sana, kedua ibu bapa sepupu mula beransur-ansur memberi “green light” setelah usaha keras di lakukan untuk memujuk dari segi psikologi. “Man jadda wa jada” sesungguhnya memang akan berkesan dengan izin Allah SWT.

Insiden #MH370 tersebut sangat terkesan di hati saya. Bagaimana sebuah kapal yang besar hilang begitu sahaja dari radar satelit dunia. Sesungguhnya perancangan Allah SWT itu sangat teliti. Kalaupun punca nya dari manusia atau dari yang lain, segala-galanya tidak akan berlaku sekiranya Allah SWT tidak benarkan. Maka, nikmat Tuhan manakah yang kita dustakan? Saya percaya dan yakin, insiden tersebut ada hikmahnya dan pengajarannya kepada kita secara umumnya dan khasnya kepada Kerajaan Malaysia dan MAS.

Berbalik semula kepada pre-musafir kali ini, persediaan amat minima sekali. Malam sebelum berlepas baharulah saya mulakan persiapan (packing). Itupun setelah buku merah saya dapat diperbaharui. Memang sehari dua sebelum berlepas merupakan saat-saat genting dengan persiapan yang masih tidak selesai lagi dan kerja-kerja di pejabat semakin meruncing dan juga mengejar dateline. Saya packing seminima yang mungkin. Beg yang dibawa tidak penuh dengan muatan dan di dalam beg tersebut dimasukkan pula bagpack memandangkan 2/3 beg tersebut kosong.

Bagaimana saya packing? Saya bukanlah seorang yang pakar di dalam hal ini. Sebelum ini juga saya pernah berkongsi tips mengemas secara ringan. Saya kongsikan sekali lagi tips mengemas sekiranya anda bercadang untuk “travel light” di dalam mana-mana musafir:
  1. Yang penting sekali ~ Buku merah dan dokumen-dokumen penting hendaklah di buat salinan dan disimpan di dalam beg yang lain. Yang ini adalah untuk langkah berjaga-jaga sekiranya berlaku kejadian yang tidak diingini ataupun pihak hotel meminta salinan buku merah untuk rekod dan sebagainya;
  2. Check in online ~ pastikan anda telah membuat “Web Check-in” dan untuk pergi musafir dalam kadaan yang santai, tiada beg yang perlu didaftarkan untuk dimasukkan ke dalam kargo kapal terbang. Anda hanya perlu membawa “haversack” dan sebuah beg sandang sahaja. Ini adalah untuk menjimatkan kos musafir anda memandangkan anda perlu membayar kepada AirAsia sekiranya anda mempunyai beg yang perlu dimasukkan di dalam kargo kapal;
  3. Wang ~ pastikan anda telah menukar wang RM kepada wang Negara yang bakal dikunjungi sekurang-kurang mencukupi untuk kegunaan di sana bagi penginapan, kenderaan dan sebagainya. Bagi saya pula, saya hanya menukar wang RM kepada Rp2juta sahaja. Itupun dah rasa banyak dan mencukupi untuk tambang bas, teksi, makan dan keperluan-keperluan yang lain memandangkan niat saya kali ini bukanlah untuk shopping. Tujuan kali ini menjadi tour guide tidak bertauliah, membawa 1st timer ke Jakarta dan Bandung.;
  4. Pastikan barang-barang “toiletries” anda menggunakan bekas-bekas yang kecil – sabun muka, ubat gigi, Listerine, Dettol, syampu, sabun mandi, deodorant, krim muka yang pelbagai, dan lain-lain lagi. Almaklum, biasanya kaum hawa nie banyak sangat benda-benda yang nak dibawa. Kalau boleh semua yang ada dalam rumah tu nak diangkutnya;
  5. Pakaian dan tudung – pastikan pakaian dan tudung yang dibawa hendaklah ringan dan tidak mudah kedut supaya kita tidak perlu bersusah payah mencari seterika baju sekiranya tiba di hotel nanti. Malang tidak berbau sekiranya hotel atau guesthouse yang kita bakal menginap nanti tidak menyediakan seterika kepada tetamu. Bagi saya pula, pakaian yang dibawa hanyalah 2 helai mencukupi untuk keesokan harinya. Selebihnya sebagai “standby” dan pakaian tersebut akan dibasuh setiap hari memandangkan saya memang suka membasuh baju. Pastikan anda membawa bersama penyangkut baju yang ringan dan penyepit untuk menyangkut baju yang telah dibasuh tersebut. Bagi yang tidak rajin untuk membasuh, bolehlah menghantar ke dobi hotel ataupun anda beli sahaja baju baru apabila tiba di tempat musafir anda nanti;
  6. Makanan – sekiranya anda musafir di Negara yang tiada masalah dengan makanan halal, usah khuatir dan tidak perlu lah membawa makanan dari Negara asal. Kalaupun anda musafir di Negara yang bermasalah di dalam menyediakan makanan halal, anda ada pilihan untuk makan ikan, buah-buahan, sayur-sayuran dan “raw food” yang diyakini halal.
  7. Buku Nota – penting nie untuk mencatat journal perjalanan anda sepanjang permusafiran terutama sekali “route” perjalanan, perbelanjaan harian, tempat-tempat yang dilawati dan sebagainya.
Setelah semua persiapan dibuat ala kadar, rehat sebentar untuk perjalanan esok nya. Jam loceng jangan lupa dikunci pada waktu yang ditetap. Walaupun persiapan telah selesai, kalau terbangun lambat dan tertinggal kapal terbang, tiada gunanya semua persiapan tersebut.

Bersambung…

“You don’t choose the day you enter the world and you don’t chose the day you leave. It’s what you do in between that makes all the difference.” – Anita Septimus

No comments: