Tuesday, December 31, 2013

Travellingbie : Hari Terakhir - Seoul >> Busan ~ Part 5

Hari terakhir kami di Seoul penuh dengan warna warni dan beberapa tragedi kecil.

Selesai solat di masjid Itaewon untuk kali ke-2, kami terus dihantar ke Stesen Seoul memandangkan kami menjangkakan akan menaiki keretapi yang terakhir sekali menuju ke Busan. Setelah mengucapkan selamat tinggal kepada sahabat pemandu pelancong kami yang sporting dan sempoi, kami terus menuju ke kaunter tiket. Suprisingly, tiket KTX penuh, malahan tiket biasa juga penuh. Memang nasib kami kurang baik memandangkan hari ini adalah hari Ahad, dan kebanyakan warga korea dari luar seoul akan berlibur di seoul. Makanya, tiket keretapi biasa dan KTX semuanya penuh melainkan kami sanggup berdiri sepanjang perjalanan tersebut. Setelah berbincang, kami mengambil keputusan untuk membeli tiket KTX dan sanggup berdiri selama hampir 3 jam perjalanan. 

Sementara menunggu keretapi sampai, kami mencari-cari tempat untuk mengisi perut dengan bekalan yang di beli di Itaewon. Makan malam kami kali ini di tepi escelator dan makan dengan bersila dan makan berjemaah  nasi beriani- tragedi kecil kami malam ini. Tiket normal train dah penuh. Begitu juga dengan ktx. Yang tinggal hanyalah standing seat sahaja yang available. Situasi yg tidak dijangka dengan sebenar2 nya. Kami ambil keputusan untuk membeli tiket ktx standing seat. Nasib kami baik apabila ada 4 seating seat available. Makanya yang 5 lagi terpaksalah berdiri. Famili diberi keutamaan untuk duduk pada 4 seat tersebut. Kami berempat yang masih muda ini terpaksa struggle berdiri selama hampir 3 jam dari Seoul ke Busan. Pengalaman berharga buat kami di negara orang...malam ini di seoul station - makan bersila dan dari seoul ke busan naik ktx dengan standing seat. Priceless moment 
Train attendance kami malam ini. Standing seat juga penuh sesak malam ini. Seorang dari kami berempat dah dpt tempat duduk. Harap-harap lutut kami bertiga dpt bertahan sehingga sampai ke Busan.


Kaki kaki yang sedang gigih berdiri... :)) #seoul to#busan 2 jam 46minit


The university of life continues - At Gimhae International Airport. Kali pertama mengalami kejadian di mana lapangan terbang ditutup. Ingatkan "Airport closed" hanyalah untuk business operation sahaja. Tibanya di lapangan terbang, keadaan gelap gelita. Memang sungguh-sungguh lapangan terbang nya ditutup. Nasib baik pengawal keselamatan membenarkan kami masuk di dalam. Passport kami di ambil buat sementara dan akan diserahkan pada jam 5am dan kelihatan dari semasa ke semasa pengawal keselamatan membuat head-count, mungkin khuatir kami 'missing in action'. Saat ini jam 6.21 pagi, semakin ramai yang membanjiri airport terutamanya warga korea. Inilah beberapa insiden dari banyak insiden yang berlaku sepanjang kembara kami. Pengalaman yang tidak akan dapat diperolehis di mana2 kelas formal. Terima kasih Allah di atas pengalaman sekejap yang berharga dan mahal ini. Alhamdulillah, praise only be to Allah :) 
Akhir pengembaraan Busan >> Seoul >> Busan memberi kami pengalaman tersendiri yang akan kami kenang sampai bila-bila. :)
Terima kasih kepada travel buddies saya yang sangat sporting dan supportive sepanjang perjalanan tersebut. It's priceless and may our ukhuwah last forever :)
Post a Comment

Most Popular