Thursday, February 18, 2010

354hari mencari cinta - Cinta dalam hati...

Kalam Bismillah pembuka bicara...

354 hari mencari cinta...

"Tanya sama pokok apa sebab goyang, Nanti jawab pokok angin yang goncang, Tanya sama angin apa sebab goncang, Nanti jawab angin tanyalah awan. 
Awan nanti kata aku kandung air, Sampai tempat sejuk aku pun cair, Tengok dalam air nampak bayang-bayang, Campak satu batu bayang pun hilang. 
Tanya sama hati apa rasa sayang, Apakah tandanya nampak dipandang, Kumbang rayu bunga bulan dan bintangnya, Mula tanda-tanda hubungan mesra. 
Tanya sama hati pernahkah merindu, Tiba masa lena apa mimpimu, Masa berjauhan apa nan dikenang, 
Bila difahamkan itulah sayang. 
Jikalau tidak kerana sayang, Kuntuman kasih tak mungkin kembang, Andai jemu mengganti rindu, 
Jambangan rindu tentulah layu. 
Tanya sama hati pernahkah merindu, Tiba masa lena apa mimpimu, Masa berjauhan apa nan dikenang, 
Bila difahamkan itulah sayang..."

mesti ramai yang tahu lagu nie kan....lagu klasik cerita Allahyarham P.Ramlee (Al-Fatihah) Anakku Sazali...
kalau dulu-dulu, cinta banyak yang diungkapkan dalam lagu...orang kata sebagai hint
kalau sekarang nie, sms...mesej, internet dan sebagainya
nak luahkan sendiri kekadang malu...bagi hint kekadang orang tak paham...

macam kes kawan kita nie:

"camner aku nak cakap aku suka kat dia dalam masa yang sama takdelah over sangat...camner aku nak bagi hint kat dia yang aku suka kat dia yer?"

"hmmm...camner nak bagi hint ek? aku pun tak tahu camner cara yang terbaik...mungkin dengan lagu kot, atau dengan mesej atau dengan beri lebih sikit perhatian kat dia...atau....atau...atau...hish...mana aku ada pengalaman terlebih-lebih macam tu..." 

"hehehe....camner nak cakap ek? cinta dah ada dalam hati, tapi tak mampu nak diluahkan....hmmmm"

"hmmm...apa kata, mintak tolong orang tengah, risik-risik, tanya-tanyakan untuk awak...kira al-wakil la"

"hmmm...nak mintak tolong sape pulak yer...hishhh...!"

"hmmm...1st, mintak tolong dengan Allah agar bukakan hatinya, dan dalam masa yang sama mintak tolong la dengan abang-abang, kakak-kakak...senior-senior ke"

"takperla....usaha dah buat, kalau jodoh tu tak ke mana..."

"hmmm....cinta oh cinta...simpan jer dalam hati, camner orang tu nak tahu....haishhh...:-))"
lepas tu, masing-masing gelak....

itulah konflik cinta dalam hati, tak terluah...nak diluahkan malu, tak terluah...jadi konflik dalam diri...dan pertolongan yang paling hebat itu...datangnya dari Allah SWT, mintalah padaNya...kalau tak dapat cepat, InsyaAllah dapat lambat, kalau tak dapat lambat dan tak dapat-dapat...itulah yang terbaik untuk kita, kerana Allah tidak pernah menganiayai hambaNya, dan itulah yang paling adil bagi kita...kerana Allah lebih sayangkan hambaNya daripada kasih sayang seorang hamba kepada hamba yang lain...Wallahua'lam!
Post a Comment

Most Popular