Friday, January 22, 2010

Aduhai Si Tanggang Moden...

Berita di Utusan Malaysia hari nie - Si Tanggang Moden dari Sarawak??? memang mengejutkan dan memalukan...dari negeri kelahiran aku pulak tu!

Sedih bila membaca kisah si ibu tua ini, sanggup berhutang semata-mata untuk membeli tiket kapal terbang utk menjenguk anaknya yang berpindah ke semenanjung dan tidak pernah kembali ke kampung halaman apatah lagi nak menjenguk ibunya yang tua...menjejak kaki ke semenanjung pun dengan susah payah, keciwanya hati bila telah bertemu dengan rintangan, anak yang dikandung 9 bulan tidak mengakui ibunya, malahan di halau ibunya itu dari rumahnya...naluri ke-anakan sudah tidak ada di dalam diri anak itu...sedih dan kecewa!


Namun, cerita si tanggang ini kiranya di lihat dan diteliti..berlaku di mana-mana tidak mengira kawasan geografinya...kes anak lari dari rumah, kes anak tidak mengaku ayah dan ibu, kes anak meninggalkan ibu-bapa di rumah orang tua, kes anak meninggalkan ayahnya di tepi jalan dan sebagainya saban hari dipaparkan di ruangan media...

sudah amat rendahkah moral anak2 zaman sekarang sehingga menganggap ibu-bapa sebagai beban sedangkan masa kecilnya ditatang seperti minyak yang penuh, dipenuhi dengan kasih sayang...sehingga malu mengaku ibu atau ayah ketika mana anak itu telah berjaya atau mengahwini lelaki yang kaya raya. Sudah tidak setaraf kah anak dengan ibunya sedangkan kemuliaan ibu itu lebih tinggi dan martabat ibu itu lebih mulia...
وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

Dan Kami perintahkan kepada manusia (untuk berbakti kepada) kedua orangtuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah dan menyapihnya dalam dua tahun maka bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orangtuamu dan hanya kepada-Kulah kembalimu.“ (Luqman: 14)


Kiranya sang ibu tadi berdoa, agar anaknya dibalas semasa di dunia...Allah pasti akan makbulkan doa seoarang ibu yang teranaiaya oleh anaknya sendii itu!

Mudah-mudahan kita tidak menjadi anak-anak yang derhaka seperti kisah si tanggang moden zaman sekarang...mudah-mudahan jua kita tidak mendapat anak-anak yang mempunyai sifat-sifat anak derhaka...Aaamin!
Post a Comment

Most Popular