Tuesday, January 5, 2010

360 hari Mencari Cinta - Hari Pertama


Kenapa Mencari Cinta 360 hari? Kenapa tidak mencari cinta 365 hari? 5 hari tanpa cinta merupakan hari-hari yang rehat dan santai tanpa berbuat apa-apa, tanpa memikirkan apa-apa dan membiarkan semua yang ada berlalu begitu sahaja…sia-siakan? 5 hari tanpa cinta bukanlah hari yang sia-sia...5 hari itu adalah hari-hari muhasabah dan memikirkan diri. Ya! 5 hari untuk menyingkap kembali usaha mencari cinta kiranya 360 hari tersebut masih belum atau hampir atau sudah atau telah mendapatkan cinta dalam bentuk apa pun!

Hari Pertama...
aku ingatkan aku sudah temui cinta. rupa-rupanya pencarian cintaku baru sahaja bermula tanggal 5 januari...tahun yang ke berapa itu tidak penting!

Kenapa hati ini seperti diusik-usik? Di colek-colek dan digaru-garu seperti orang tidak siuman…gilakah aku, atau tidak siumankah aku? Atau beginikah penangannya cinta?

Orang kata cinta itu buta…bagi aku cinta tidak buta, cinta bukanlah sesuatu yang salah, dan cinta bukanlah alat untuk dipersalahkan…kerna, yang sebenarnya manusia itu sendiri bila sudah cinta, matanya buta, hatinya buta dan fikirannya juga buta kerana kuasa cinta itu mengatasi rasionalnya sehinggakan segala yang ada di sekelilingnya menjadi tidak bermakna apa-apa kecuali cintanya.

Kenapa bila orang bercinta, terasa baginya segalanya indah dan manis belaka? Kadang-kadang senyum sendiri, tertawa sendiri dan mukanya memancarkan bahagia? Maka terciptalah lagu cinta bahagia, cinta sejati, kehebatan cinta dan sebagainya penuh dengan keindahan cinta…
Kenapa pula bila putus cinta, tidak semenanya menangis teresak-esak, jantung terasa direnggut sesuatu, hati terasa tertusuk pisau belati yang tajam, pedih, sedih dan pilu sehingga bila ada yang kurang teguh imannya, sanggup mengambil nyawanya sendiri sedangkan itu adalah hak Sang Maha Pencipta utk mengambil nyawa hambaNya? Maka terciptalah lagi putus cinta, tanpa kekasihku, cinta dusta dan macam-macam lagi…

Sehinggakan kecewa kerana cinta, tanpa kekasihnya mampu terciptanya lirik yang puitis dan irama yang mengusik jiwa….dan kecewa!
Tanpa Kekasihku
Artist: Agnes Monica

Langit begitu gelap, hujan juga tak kunjung reda
Ku harus menyaksikan cintaku terenggut tak terselamatkan
Ingin ku ulang hari, ingin ku perbaiki
Kau salah,kau kubutuhkan
Beraninya kau pergi dan tak kembali

Dimana letak surga itu
Biar kugantikan tempatmu denganku
Adakah tanda surga itu
Biar kutemukan untuk bersamamu

Kubiarkan senangku menari di udara
Biar semua tahu kematian tak mengakhiri
cinta..

Apalah artinya hidup tanpa kekasihku
Percuma bila aku disini sendiri

Kekasihku, bersamamu
Kekasihku, bersamamu
Kekasihku, bersamamu
Kekasihku, bersamamu
Kekasihku, bersamamu

Hari pertama berlalu dengan penuh persoalan cinta dan pencarian cinta mula bermula…hari pertama yang sudah berlalu, belum lagi ku temu cinta…hanya persoalan-persoalan yang bermain di dalam minda berlegar-legar tentang cinta, apa itu cinta, mengapa cinta, kenapa perlu cinta, mencintai dan dicintai, ada apa dengan cinta, hebat kah kuasanya cinta, cinta yang bagaimana, cinta pada siapa, kepada siapa harus diberikan cinta, cinta manusia atau cinta Tuhan, cinta Siti Zulaikha atau cinta Rabi’atul Adawiyyah, cinta ibu kepada anak-anaknya, cinta si anak kepada walid dan walidahnya, cinta adam dan hawa, cinta guru kepada anak didiknya, cinta saudara dengan saudara seagamanya, cinta hamba pada Sang Penciptanya, cinta Rasul, cinta Negara, cinta agama, cinta pada alam sekitarnya, cinta sejati hakiki atau cinta nafsu, cinta dunia dan cinta akhirat, cinta oh cinta….banyaknya persoalan tentang cinta utk hari pertama…dan ada 359 hari lagi untuk merungkai persoalan cinta, menerangkan yang gelap gelita, menyinarkan yang hamper malap…Cinta Luar Biasa ataukah Cinta Biasa!

Cukuplah bicara cinta untuk hari pertama… jika pertemuan cinta masih belum berhasil, bicara tentang cinta mungkin sudah mampu memanaskan jiwa utk mencari cinta ;-)

Jumpa lagi di hari ke-2 ;-) bila harinya itu tidak penting…yang penting akan tiba hari ke-2 untuk kita bicara dan mencari cinta…
Post a Comment

Most Popular