Wednesday, January 6, 2010

359hari Mencari Cinta-Kisah Mencari cinta hari ke-2

Salam penuh cinta...

OK, kali ini pencarian hari Ke-2 mencari cinta bermula dengan mencari-cari makna C.I.N.T.A...apakah cinta? adakah sama orang yang bercinta dengan orang yang berkasih sayang dan dengan orang yang suka?....

Di manakah tingkatan cinta? dan apakah darjat cinta kita? dan di manakah tingkatan cinta kita berada? Hati-hati dengan cinta dan kecintaan seperti Firman Allah SWT di dalam Surah Ali-'Imran 3:14 seperti di bawah ini yang bermaksud:

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia; dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga). (QS. 3:14)

Bagi yang telah mencapai nikmat cinta...cinta yang bagaimana yang telah anda kecapi dan masih terasa lagikah perasaan cinta tersebut...masih segarkah?, masih mekarkah dan adakah rasa gementar itu masih ada di dalam jiwa?

Bagi yang sedang dikerumuni aura cinta...bagaimana perasaannya - terasa ingin terbang, terasa dunia ini ana yang punya (bak kata Allahyarham P.Ramlee di dalam salah satu lagunya...Al-Fatihah buat beliau), terasa hidup ini begitu indahnya, terasa setiap bunga yang tumbuh melata kembang tanpa layu, terasa kicauan burung kedengaran begitu indahnya...dan terasa segala-galanya indah dan cantik belaka...tapi, hati-hati kerana manusia yang penuh dengan cinta kadang-kadang tidak berpijak di bumi yang nyata!

Bagi yang masih mencari cinta...harapannya bagaimana? cinta yang bagaimana? dan sudah tentu ramai yang mencari-cari cinta sejati...bahagia hingga ke akhir hayat, hingga ke hujung nya, hingga ke akhir nyawa, atau hingga kan bahagia di alam yang kekal abadi nanti? apa usahanya yang perlu dilakukan sehingga cinta tersebut diperolehi?
Seorang sahabat saya pernah memberi komen di dalam epilog Mencari Cinta Hari Pertama - "Hanya orang-orang yang jiwanya benar-benar suci dapat meraihnya. Cinta tak boleh dicari, tapi dianugerahkan dari Sang Pencinta itu sendiri. Seperti cinta Zulaikha atau cinta Rabi'atul Adawiyyah."
ya....cinta yang benar-benar suci diraih dengan payah...cinta memang anugerah Sang Maha Pencipta, tapi cinta juga perlu dicari...ada yang terjerumus di dalam cinta dunia, ada yang tergelongsor di dalam cinta ciptaan sendiri yang tidak bertunjangkan kebenaran, ada juga yang membakar diri kerana cinta, dan ramai juga yang menemui jalan cinta Ilahi sekaligus menemui cintanya di dunia yang bertunjangkan akhirat...ya! Cinta Akhirat itu payah untuk ditemui...jalannya penuh onak dan duri, penuh ranjau, penuh dengan trafik light, dipenuhi dengan jalan yang bersimpang siur...kadang-kadang kita terlajak sedikit, tersesat sebentar sebelum menemui jalan yang benar...memang penuh cobaan, tapi akhirnya nanti bila ketemui cinta hakiki itu, manisnya yang teramattttt yang tidak bisa dirasakan oleh mereka yang tidak pernah menempuh jalan sukar...

Saya memetik petikan dari dalam forum Halaqah.net, dari seorang forumer ifah90:
Definisi CINTA Dalam Al Qur’an - Kata cinta dalam Al Qur’an disebut Hubb (mahabbah) dan Wudda (mawaddah), keduanya memiliki arti yang sama yaitu menyukai, senang, menyayangi. Dalam Fil gharibil Qur’an dijelaskan bahwa hubb sebuah cinta yang meluap-luap, bergejolak. Sedangkan Wudda adalah cinta yang berupa angan-angan dan tidak akan teraih oleh manusia kecuali Allah menghendakinya, hanya Allah yang akan memberi cinta Nya kepada hamba yang dkehendakiNya. Allah yang akan mempersatukan hati mereka. Walaupun kamu belanjakan seluruh kekayaan yang ada di bumi, niscaya kamu tidak akan mendapatkan kebahagiaan cinta jika Allah tidak menghendakiNya. Oleh karena itu teraihnya cinta—wudda pada satu pasangan itu karena kualiti keimanan ruhani pasangan tersebut. Semakin ia mendekatkan diri kepada sang Maha Pemilik Cinta maka akan semakin besarlah wudda yang Allah berikan pada pasangan tersebut. Cinta inilah yang tidak akan luntur sampai di hari akhir nanti sekalipun maut memisahkannya, cinta yang atas nama Allah SWT, mencintai sesuatu atau seseorang demi dan untuk Allah SWT.

Hari ke-2 mencari cinta, masih belum temui cinta, tapi makna cintanya yang pelbagai telah dikupas secara ringkas...mudah-mudahan, bagi yang bakal mencari cinta, akan temui cinta yang bagaimana harus dicari...cinta dunia cinta akhirat atau cinta akhirat sekaligus mendapat keduanya sekali? :-)

La Tahzan, jika belum temui cinta...kerana kemanisan cinta itukan diraih dengan payah...bergembiralah! kerana jika kita sudah mengetahui siapa yang selayaknya yang harus kita cinta dan kita berusaha untuk mencinta...buat permulaannya mungkin sudah cukup mengembangkan hati kita dengan bunga-bunga cinta tersebut...:-)

Berakhir sudah hari ke-2 mencari cinta...hari ke-3 dan seterusnya...InsyaAllah akan dimulakan dengan cerita-cerita hebat tentang cinta!

Post a Comment

Most Popular