Wednesday, January 20, 2010

356hari mencari cinta - Manusia kadang-kadang keliru dengan CINTA yang datang mengusik hati...

LOVE - it's a wierd and supernatural feeling...either to submit or to delete, either to let it go or to hold it tight, either to search for it or to let the love comes naturally...!

hmmm...jangan keliru dengan perasaan tersebut. Kita sentiasa ada pilihan untuk menentukan mana yang terbaik buat kita. Tapi kadang-kadang, apa yang kita rasakan terbaik buat kita bukanlah yang terbaik yang Allah SWT telah tentukan...dan apa sahaja yang kita rasakan bukanlah pilihan kita, mungkin itulah yang terbaik buat kita!

pernah dengar orang atau kawan-kawan kita bertanyakan soalan yang boleh dikatakan killer bagi yang belum berkahwin..."saya tengok awak nie, comel/cantik/handsome/serba serbi ada...tapi kenapa tak kawin-kawin lagi...memilih sangat kot.." hmmm...jawapan yang hanya empunya diri sahaja yang tahu dan hanya Allah SWT sahaja yang Lebih Mengetahui dan yang Maha 'Arif, kenapa sampai sekarang tak kawin-kawin lagi.

saya ada satu cerita yang mungkin memerlukan pandangan pembaca.

"aku suka ke dekat dia? hmmmm...bila dia tak call, tak sms...gelisah pulak hati aku nie, bila dia bagi hint dan melangkah selangkah ke hadapan, aku pulak pullback...takut...camana aku nak buat nie ye?...ker aku dah jatuh cinta kat dia"

"hati sendiri pun tak pasti, camner nie?..hehehehe" aku senyum je bila dengar...

"ntah la...nak cari calon nie kene ada 4 perkara, tapi yang paling penting agamanya. aku tengok dia ok, tapi....bila dapat tahu familinya macam tu esp adik beradiknya...berbelah bagi pulak hati aku nie. takut nanti aku tak dapat menahan dugaan dan cubaan yang berkaitan dengan famili dia pulak. nak mendirikan masjid nie, bukan dengan sorang jer...kene bersekali dengan keluarganya..."

"hmmm...aku pun tak tahu nak bagi pendapat macamana...tapi yang penting, dalam proses mencari jodoh nie, kene lihat perkara-perkara seperti berikut - Islam-agamanya perlu dilihat terlebih dahulu, berilmu dan baik akhlaknya, mencintai ilmu dan banyak lagi...kene kenal la dulu dengan keluarga dia kot...then baru ngkau boleh menilai dan mentafsir dan merungkai keresahan jiwa ngkau tu. ko baru tengok luaran keadaan famili dia...belum lagi lihat secara mendalam lagi...kalau mak dia ok, suka kat ngko walaupun adik beradik dia yang lain tak berapa nak berkenan ke ape ke...itu dah cukup bagus dah. itu pandangan aku la..."

"thanks kawan...aku rasa lega sikit walaupun aku belum jumpa penyelesaian yang terbaik utk hati aku yang tengah kompius nie..."

"heh...takper, aku sekadar memberi pandangan yang tidak semestinya betul...mungkin juga aku salah. Yang terbaik, mengadulah kepada Allah SWT kerana Dialah sebaik-baik tempat pengaduan, meminta pandangan dan memohon hajat....InsyaAllah, Dia akan ilhamkan utk engkau apa yang terbaik, dan ko kene dengar jugak suari hati engkau yang paling dalam...kene renung dan fikirkan dengan mata hati, bukan dengan mata kasar dan kehendak nafsu...:-)"

Sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala :
“ … dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita Mukmin) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang Mukmin lebih baik dari orang musyrik walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke Surga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran.” (QS. Al Baqarah : 221)
Firman Allah Ta’ala :
“Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu dan orang-orang yang layak (nikah) dan hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memampukan mereka dengan karunia-Nya dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.” (QS. An Nur : 32)
Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda :
“Apabila kamu sekalian didatangi oleh seseorang yang agama dan akhlaknya kamu ridhai maka kawinkanlah ia. Jika kamu sekalian tidak melaksanakannya maka akan terjadi fitnah di muka bumi ini dan tersebarlah kerusakan.” (HR. At Tirmidzi)
Al Hasan bin Ali rahimahullah pernah berkata pada seorang laki-laki :
“Kawinkanlah puterimu dengan laki-laki yang bertakwa sebab jika laki-laki itu mencintainya maka dia akan memuliakannya, dan jika tidak menyukainya maka dia tidak akan mendzaliminya.


Wallahua'lam.
Post a Comment

Most Popular