21 January 2008

Tuhan Manusia – Faisal Tehrani

Tuhan Manusia – Faisal Tehrani

“Andai kota itu peradaban, rumah kami adalah budaya, dan menurut ibu, tiang serinya adalah agama”…
Berat otak bila membaca novel ini…bagi saya novel ini sebuah novel yang serius membicarakan mengenai banyak perkara, membincangkan mengenai konsep pluralisma, murtadnya seorang muslim dan persoalan-persoalan menarik yang lain…

Novel ini, menyelami hati dan perasaan seorang adik yang cuba memahami sebab dan musababnya kemurtadan abangnya…persoalan demi persoalan yang sentiasa bermain difikiran. Dalam usia remajanya banyak petaka yang menimpa sehingga dia belajar menjadi anak muda yang matang dan tahan jiwa.

Ali Taqi, menyelami isu pluralisma yang semakin berleluasa di kalangan masyarakat Islam, murtad yang juga semakin berleluasa, kelompok islam liberal dan bermacam-macam isu lagi yang diselaminya…

Perdebatan dengan Zehra rakan sekolah dan juga anak kepada seorang yang pro pluralis, banyak berlaku di dalam novel ini...konsep pluralisma, isu murtad dan sebagainya sering menjadi bahan perbincangan setiap kali mereka bertemu dan berbincang.

Novel ini sarat dengan perbincangan serius mengenai konsep pluralisma, isu murtad, islam liberal dan juga sebahagiannya disertakan dengan nas-nas Al-Quran untuk memperkuatkan hujah-hujah yang telah berlaku di dalam novel ini.

Banyak lagi yang nak di ulaskan…untuk mengetahui lebih lanjut mengenai akhir cerita taqi ini, dapatkan novel Tuhan Manusia di kedai-kedai buku yang berdekatan.

Wallahu'alam

2 comments:

Anonymous said...

Apa komen anda tentang hal ini?

http://gapuradiri.blogspot.com/2007/09/seusai-menguliti-tuhan-manusia.html

The author of the novel Tuhan Manusia, Faisal Tehrani (FT), is growing the seed of hatred to a particular group.

In his recent novel, read page 28-28 or 148-49, FT is attacking “an Aris”.

We don’t know this fictional character unless/until we check the real life.

Aris is described as:

(1) “seorang tokoh yang sering saya baca tulisan pojoknya di akhbar”,

(2) “memiliki sebuah laman web yang agak kerap dikemaskinikan” (maybe a blog?)

(3) “… ramai anak muda yang menjadi pengekor Aris Iskandar. Mereka mabuk dengan nama-nama dan istilah-istilah serta bermacam-macam falsafah”

(4) “… seorang pemikir daripada kelompok liberalis yang pernah bergayut di bawah dagu seorang ahli politik yang disingkirkan daripada kerajaan.”

(5) “… memimpin sebuah majalah atau jurnal yang mempertahankan idea Islam liberal dan sekularisme, … juga seorang peguam.”

So, my guess is, FT is referring to some personalities and a particular group in our society.

“Aris” is perhaps Haris Ibrahim (a lawyer), Dr Farish A. Noor (a distinguished academic) or Fathi Aris Omar (a long-time columnist, freelance writer, journalist and activist) or … all of them!

But among the three, only Fathi has been associated (at least, for some years — if not now) with “kelompok liberalis yang pernah bergayut di bawah dagu seorang ahli politik yang disingkirkan daripada kerajaan” (i.e DS Anwar Ibrahim).

Fathi is known to have worked with Khalid Jaafar of IKD and Telawi group of students & youths. This Telawi group is quite prominent in promoting philosophy, literature, progressive Islam, art, democracy and political liberalism. They are also active in writing & publishing.

See their website http://www.jalantelawi.com and their book ‘Islam dan Pluralisme’

The issue is: Why does FT hate the Aris in his novel so much?

Is FT for Islam or for personal vendetta?

Addendum: FT’s literary friend of the same ideological background is S. M. Zakir, another talented short story writer & essayist (about the same age).

Zakir once condemned this Telawi group in his blog “Mata Kaca” (see: article ‘Mazhab Frankfurt dan Sosialis Baru’ or in English ‘Frankfurt School and Socialist Baru’, 9 Jun 2006) as such:

Di Malaysia selepas pasca-krisis Mahathir-Anwar, muncul beberapa kelompok golongan muda yang mula menaja ideal-ideal tentang kebebasan, liberalisasi, dan rasionalisasi. Mereka menuntut ruang kebebasan yang mengatasi bukan sahaja campurtangan politik tetapi juga campurtangan budaya dan agama. Nilai dan norma yang sedia ada tidak terkecuali tradisi dilihat sebagai kota purba yang mengekang kehidupan pascamoden yang bebas daripada sebarang batas dan sempadan. Hubungan Negara yang diikat dengan nilai dan keperibadian Melayu dilihat sebagai bentuk ‘authoritarian personality’ yang menjadi regim budaya-politik lama. Sementara kepercayaan dan agama dianggap sebagai milik peribadi yang hanya wujud sebagai ritual dan bukan sebagai pengawas tingkah masyarakat. Perjuangan emansipasi melalui gerakan feminisme, hak asasi, individualiti, etnik minoriti, dan sebagainya dianggap sebagai misi suci masyarakat pascamoden. Selain daripada itu mereka juga mencari ruang ekspresi di dalam dunia jaring teknologi maklumat, penulisan, muzik, teater dan filem. Mereka menuntut ruang dialog dan tafsiran semula bukan sahaja terhadap nilai, norma dan peraturan di dalam masyarakat tetapi juga di dalam kepercayaan dan agama.

Frankfurt School refers to Fathi’s interest in Habermas’s “public sphere” and Marcuse’s “authoritarian personality”.

And coincidently (what a coincidence!!!), Fathi once criticised Zakir & FT in his article ‘Merobek-robek citra Cak Nun’ (see Fathi’s book Patah Balek, pg 140).

Is this the real reason for writing “Tuhan Manusia”?

5:23 AM
Anonymous said…
Thursday, October 30, 2003
Artikel di bawah adalah hasil ihsan saudara Fathi Aris Omar

Merobek-robek citra Cak Nun

Budayawan dan seniman kita dihantu bayang-bayang estetik luahan seniman dari negara jiran tetapi tidak sanggup memikul peranan kepolitikan yang turut mengangkat darjat mereka di republik itu.

“Seperti yang disebut oleh (sasterawan muda berbakat dan terkenal) Faisal Tehrani … kita tidak boleh menggunakan situasi di Indonesia untuk mewajarkan ruang idealisme di Malaysia,” tulis SM Zakir, juga pengerusi forum ‘Seni dan Politik’ awal tahun ini.

“Dan bagi saya pula, sehebat mana pun Goenawan Mohamad, WS Rendra dan Pramoedya di mata Fathi (Aris Omar), mereka tidak menyumbang apa-apa kepada pembentukan ruang awam di Malaysia,” tambah penulis muda ini, dalam polemik ringkas kami tentang keperluan ruang awam untuk kelangsungan seni budaya.

Pada minggu lepas, di DBP, saya tidak fikir kumpulan seniman dan budayawan yang mengikuti bicara Emha itu dapat menerima kebulatan ideanya. Cak Nun akan disaring dan dirobek-robekkan.

Penyaringan itu pula sejajar dengan kehendak “meta-wacana” yang dipopularkan oleh pihak berkuasa negara ini – penyahpolitikan seni dan budaya. Kerana terlalu biasa, mungkin seniman, sasterawan dan cendekiawan kita tidak sedar mereka sering menapis.

Saya kira, usaha merobek- imej Pramoedya, Rendra, Goenawan atau Emha di sini, datang daripada kebaculan, kejahilan serta kemalasan seniman dan budayawan kita. Seniman dan budayawan yang terlalu lama dibelai oleh subsidi dan kebergantungan kepada kerajaan.

Seniman dan budayawan kita, khususnya yang tua-tua, tidak mungkin berjaya mencerahkan minda kita, apatah lagi menganjak peradaban bangsa. Mereka enggan melihat pertembungan budaya, dalam konteks ini, hubungan Malaysia-Indonesia, sebagai langkah menyiasat kelemahan diri dan akur pada kebenaran yang lebih tinggi.

Dalam bahasa lebih ilmiah, “wacana antarabudaya”, kata Bonnie Marranca. Mereka enggan mencari kebenaran yang lebih dalam dan tuntas, seperti telah disuarakan oleh wakil muda mereka, Faisal Tehrani dan SM Zakir.

http://habri.blogspot.com/2003_10_01_archive.html

Travellingbie said...

Assalamualaikum,
bukannya saya takut memberi komen atau tidak ingin mengomen...terpulang kepada individu yang membaca dan merasa...bagi saya, selagi Iman tidak terpesong dari orbitnya, selagi Pegangan mengikut jalanNya...apa sahaja yang ditulis dan diekspresikan dalam bentuk apa pun...pembaca yang masih berada di dalam orbit kewarasan iman masing-masing boleh menilai kebenaran dan kebathilan...InsyaAllah.