13 July 2018

Travellingbie: Medan Day 2

Henry Miller said, "One's destination is never a place, but always a new way of seeing things."

Hari ke-2 kami merupakan hari yang sangat panjang dan mempunyai aktiviti yang sangat padat.

Seawal 4 pagi kami dikejutkan oleh resepsionis untuk bangun dan bersedia untuk mendaki. Jam 430am, kami bergerak menaiki van ke tempat parkir bagi Gunung Sibayak. Perjalanan dari hotel ke kaki gunung Sibayak mengambil masa lebih kurang 1/2 jam. Setibanya di tempat memarkir van, kami diberi taklimat ringkas terlebih dahulu sebelum mendaki.

Checkpoint 3 - Gunung Sibayak.
Pendakian menaik sudah bermula dari tempat parkir ke base-camp. Pendakian memakan masa lebih kurang 20minit. Dengan suasana yang agak gelap dan agak mencanak, semput jugak dibuatnya. Tiba di base camp lebih kurang jam 520am, kami solat subuh terlebih dahulu sebelum meneruskan perjalanan.
Jam 6 pagi, cuaca sudah semakin terang. Saya bertanyakan pada mas guide, sekitar jam berapa akan sampai ke puncak. Katanya, "dalam 20 ke 30 minit, insyaAllah sampai puncak." Saya tengok dia betul betul dan tanya semula soalan yang sama. Macam tak percaya je boleh sampai puncak 30 minit...ishkkkk :))
Starting point dah menaik dah...macamana la pulak nak sampai ke puncak dalam 20minit. :)) Trek gunung Sibayak tidak lah sesukar trek gunung berapi yang lain kecuali ada beberapa tempat trek nya berbatu-batu terutamanya di kawasan kawah gunung dan berdekatan dengan muntahan asap sulfur.
Sesekali trek menaik dan menurun. Kebanyakannya akan menaik sahaja. Ada dikalangan kami yang cepat sampainya lebih kurang 1 jam dan saya merupakan antara hikers yang paling lambat. Masa diambil untuk ke puncak adalah 1 jam 15 minit.
Melihat sinaran matahari terpancar dengan jelas dan cuaca yang jelas, sekali sekala awan menyapa sangat mengujakan. Walaupun sepanjang perjalanan udara dipenuhi bau sulfur yang agak kuat dan menyukarkan pendakian, namun, akhirnya berbaloi kerna dapat juga akhirnya sampai ke puncak.
Pemandangan - MasyaAllah, tidak dapat digambarkan dengan perkataan. Setibanya di puncak, saya mengambil masa untuk merenung keindahan alam sekitarnya sebelum kembali ke alam nyata. Sesi foto di puncak merupakan acara wajib, selain dari sesi ucapan Selamat Hari Raya 'Aidilfitri dan Hari Raya 'Aidil Adha.
Image may contain: 6 people, including Wan Satirah, Zai Hussain and Putheree Amy, people smiling, mountain, outdoor and nature
Alhamdulillah, 'ala kullli haal di atas nikmat yang telah diberikan, kesempatan dan kudrat untuk mendaki gunung ini dan menikmati kebesaran Allah SWT. Alhamdulillah, thumma Alhamdulillah.
Jam 8pagi, kami sudah mula turun, memandangkan ada lagi aktiviti yang lain menunggu dan  tempat semuanya jauh-jauh belaka. Perjalanan turun agak santai, dengan cuaca yang tidak panas, kami mengambil masa lebih kurang 1 jam untuk turun ke tempat parkir.

“Hiking is a bit like life: The journey only requires you to put one foot in front of the other…again and again and again. And if you allow yourself the opportunity to be present throughout the entirety of the trek, you will witness beauty every step of the way, not just at the summit”

Checkpoint 4 - Kolam Air Panas
Jam 920am, kami bergerak semula ke hotel untuk sarapan pagi, dan seterusnya ke kolam air panas untuk merendamkan kaki dan mandi. Sarapan pagi di hotel sangat sedap, mungkin juga kami yang kelaparan selepas turun dari Sibayak. :))
Jam 12 tengahari, kami kembali ke hotel untuk mandi, packing dan seterusnya checkout jam 1 petang. Kepenatan sudah terasa rasa namun, perjalanan baru sahaja 2 hari. Ada 2 hari lagi di sini dengan aktiviti-aktiviti.

Checkpoint 5 - Makan tengahari kami di Resto Berastagi. Lama juga kami di sini menunggu makanan. Sambil-sambil itu, melepaskan lelah dan penat selepas aktiviti.

Checkpoint 6 - Bukit Gundaling
Kami meneruskan perjalanan ke Bukit Gundaling kawasan wisata; makan malam dan seterusnya ke Bidadari Hill untuk bermalam di sana. Perjalanan juga agak panjang dan memenatkan. Bukit Gundaling merupakan kawasan wisata dan di situ jugalah terletaknya Air Terjun SiPiso Piso. Ketika kami tiba di Bukit Gundaling, ramai pengunjung datang ke sini memandangkan hujung minggu dan cuaca agak muram serta berangin. Sejuk dan nyaman. Lebih kurang 20 minit di situ, hujan turun dan kami terus bergegas masuk ke dalam kereta.
Checkpoint 7 - Pasar Buah
Singgah dahulu di Pasar Buah memandangkan hari masih awal untuk kami meneruskan perjalanan. Di Pasar Buah, sempat juga makan jagung rebus dan jagung bakar.
Checkpoint 8 - Masjid
Sekitar jam 530pm, kami singgah di Masjid berdekatan sambil menunggu solat maghrib dan isyak.

Checkpoint 9 - Makan malam di gerai tepi jalan
Selesai solat, kami makan ala lokal di gerai di tepian jalan - menu ikan dan ayam bakar, nasi goreng dan mee goreng.

Aktiviti hari ini dipenuhi dengan makan-makan. Risau juga masing-masing kalau-kalau berhajat besar di atas bukit. Mana nak cari air untuk istinja' memandangkan air mencukupi untuk wudhu' subuh dan instinja' kecil sahaja :))

Checkpoint 10 - Bidadari Hill
Perjalanan diteruskan ke kaki bukit bidadari lebih kurang 1 jam perjalanan untuk aktiviti seterusnya dan bermalam di atas bukit berkenaan. Kami tiba di kaki bukit lebih kurang jam 1130malam. Pendakian mengambil masa lebih kurang 20minit menaik. Malam kami dipenuhi dengan bintang-bintang berkerlipan di langit.
Setibanya di kawasan perkhemahan, kami telah disediakan 1 khemah untuk 2 orang dan agak selesa. Cumanya sleeping bag tidak disediakan. Ada yang membawa sleeping bag. Selesa tidurnya. Bagi yang tidak membawa sleeping bag, tidur dengan baju sejuk dan stokin la nampaknya. :))

Baru je nak bersiap tidur, pak guide ajak sembang-sembang a.k.a ta'aruf. Masing-masing dah kepenatan, dan malas dah nak keluar dari khemah. Grup Malaysia satu lagi la nampaknya yang melayan pak guide berceloteh pada malam itu sehinggalah jam 3 pagi, masih lagi kedengaran suara manusia bersembang-sembang.

Berakhir sudah hari ke-2 kami di Medan dengan aktiviti yang padat dan memenatkan. Walaupun terdapat beberapa plan yang tidak dapat mengikut jadual, namun setakat hari ke-2 masing-masing berpuas hati dengan perjalanan trip.