22 June 2016

Muhasabah diri: Ramadhan Hari 17 - Hebatnya Redha

Kehidupan manusia di dunia, jika tiada sifat redha, ianya akan menyeksa diri sendiri. Kita akan sering bertanya "kenapa, kenapa dan kenapa tanpa henti."

"kenapa aku masih miskin, walaupun macam macam usaha telah aku lakukan.  Adakah Allah tidak sayangkan aku??"
"kenapa aku tak ada anak lagi, sedangkan dah 10 tahun kawin dan macam macam usaha telah dibuat."
"kenapa mak ayah aku miskin, sampaikan aku tak mampu nak masuk university?"
"kenapa ayah aku kawin lagi, sedangkan mak aku punya lah baik dengan dia?"
"kenapa abang aku rogol aku, sedangkan dia darah daging aku dari mak dan ayah yang sama?"
"kenapa aku tak kawin lagi, kawan2 lain semua dah kawin dan anak2 pun dah besar. Adakah Allah mahu membiarkan aku hidup sendiri?"
"kenapa mak aku lari dengan jantan lain, ayah punyalah baik?"
"kenapa boss aku berat sebelah, penat penat aku kerja, dapat markah sikit ja?"
"kenapa aku sentiasa dirundung malang?"
"kenapa aku tak cantik?"

Soalan kenapa, kenapa dan kenapa ini, selalu membuka ruang untuk syatonirrajiiim menghasut kita agar buruk sangka pada Allah.

Bila kita bertanya Soalan Soalan "kenapa", kita kene pulak tanya diri kita, kenapa kita tanya kenapa dengan Allah. Jangan cari jawapan pada manusia,  kerna kecenderungan manusia akan memihak kepada manusia. Tanyalah Allah swt, Yang Maha Mencipta kita semua.

Semua jawapan pertanyaan kita itu ada di dalam Al-Quran.

Kita tanya "Kenapa AKU DIUJI?"
Allah swt berfirman -
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-
orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Kita tanya lagi, "Kenapa AKU TAK DAPAT APA yang AKU IDAM-IDAMKAN?"
Allah swt berfirman :
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
-Surah Al-Baqarah ayat 216

Kita tanya lagi, "Kenapa UJIAN SEBERAT INI?"
Maka Allah swt beri jawapan:
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
-Surah Al-Baqarah ayat 286

Kita tanya diri kita "Kenapa selalu Rasa FRUST?"
Allah swt memberi khabar gembira pada kita:
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.”
-Surah Al-Imran ayat 139

Kita tanya diri kita "BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?"
Allah swt berfirman :
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
-Surah Al-Imran ayat 200

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”
-Surah Al-Baqarah ayat 45

Kita tanya lagi, kenapa semua terjadi. "APA YANG AKU DAPAT daripada SEMUA INI?"
Allah swt berfirman:
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… ..
-Surah At-Taubah ayat 111

Lalu kita tanya diri kita "KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?"
Allah swt berfirman:
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”
-Surah At-Taubah ayat 129

Bila macam macam dugaan kita tempuhi, "AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI"
Allah swt berfirman:
“… ..dan janganlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus-asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
-Surah Yusuf ayat 12

Jangan kita sekali kali putus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya rahmat Allah itu sangat dan terlalu luas. Kita tidak akan mendapat semua yang kita hendak dalam satu masa. Doa dan usaha lah bersungguh sungguh agar Allah swt perkenankan doa doa kita yang ditangguhkan. Malulah kita pada Allah swt, setelah Allah beri pinjam pada kita nikmat hidup,  masih lagi kita meminta-minta.

Nuzul Quran yang jatuhnya pada hari ini, antara peristiwa besar di dalam Islam, turunnya Al-Quran sebagai pembimbing umat manusia ke jalan Allah, sama samalah kita memperbaiki diri kita agar lebih hamba. Semoga Allah redha.

Allahul musta'aan

No comments: