25 November 2015

Di mana matangnya seorang suami

Bila sudah berpasangann berkeluarga...jadilah seorang yang matang, jangan jadi manusia yang hilang akal dan hilang pertimbangan. Talaq bukannya sesuatu yang boleh dijadikan gurauan, dilafazkan ketika nafsu ammarah membuak, dijadikan bahan ketika bergurau. Itu sudah terang-terang menunjukkan ceteknya kematangan sosial seseorang.

Kes pasangan dijatuhkan talak 3 oleh mahkamah kerana si suami bergurau dengan kawannya mengatakan dengan nada gurauan bahawa di telah ceraikan isterinya dengan talak tiga. Si suami balik ke rumah bercerita pula mengenai gurauan tersebut kepada si isteri. Isteri rujuk mahmah dan mahkamah putuskan talaq tersebut sah. Maka nya, isteri yang malang itu diceraikan dengan talaq 3. Suami yang tidak matang itu, hidup lah dengan penyesalan. Isteri yang dianiayai itu hiduplah dalam kesedihan berpanjangan. Saya harap sang isteri tabah menempuh dugaan dan saya juga berharap agar sang suami insaf dan sedar ada perkara-perkara yang tidak wajar dijadikan gurauan.

"Then, if the husband divorces his wife (for the third time), she shall not remain lawful for him after this divorce, unless she marries another husband..." (Al-Baqarah : 230)

No comments: